בדרך חזרה. משה יעלון
בדרך חזרה. משה יעלוןצילום: דנה שרגא/ משרד הביטחון

בימים אלה מוקמת 'העמותה למנהיגות אחרת', עמותה ששמה לה למטרה את קידומו מחדש של השר לשעבר משה יעלון אל מרכז הזירה הפוליטית הישראלית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אמנון שרייבמן, ממובילי המהלך וממקימי העמותה. את שרייבמן אנחנו תופסים בנסיעה ברכבת לאחר עוד פגישה עם יעלון עצמו, אך עם זאת הוא מדגיש במהלך השיחה עמו כי דבריו נאמרים על דעת עצמו ולא בטוח שיעלון יסכים לכל קביעה מקביעותיו.

בראשית הדברים נשאל שרייבמן מהו היעד ששמה לה העמותה למטרה, ובכנות הוא משיב כי "היעד לא ממש ברור ומוחלט, אבל לא רוצים שהוא יפרוש מהמנהיגות בישראל". מאחורי המהלך עומדים חבריו משכבר הימים של יעלון ואלה מבקשים להכשיר עבורו פלטפורמה ארגונית וכלכלית למהלך פוליטי אותו יבצע יעלון, בין אם בתוך הליכוד ובין אם מחוצה לו.

"יהיה לו משרד מסודר שאליו הוא פונה ובו הוא פוגש אנשים, שיהיה כוח אדם מסודר וגם מהבחינה הכלכלית שהדברים ייעשו באופן חוקי, תשלום משכורות וכו'", אומר שרייבמן כשהוא מתאר את יעדיו הקרובים של המהלך ומציין כי הוא וחבריו לא המציאו את הגלגל, כלשונו, וכבר רבים לפני יעלון נהגו בדרך זו בעבר.

"יש חוק עמותות וחוקים נוספים. תוך התייעצות עם אנשי מקצוע הבנו שזו הדרך הכי נאותה לספק ליעלון פלטפורמה לוגיסטית – מקום ומשאבים".

באשר לאג'נדה אותה מבקשים מקימי העמותה לראות את יעלון מקדם, או כזו שמימין לליכוד או משמאלה לו, אומר שרייבמן, "האג'נדה שלנו היא יושרה ומה שטוב למדינת ישראל. נפגשנו לפני חצי שעה", הוא מספר, "אין עדיין דרך ברורה מה יעשה, אבל כדי שהוא לא יצטרך לעבוד מהבית יצרנו את הפלטפורמה הזו".

לדבריו במשרד שהוקם לו פוגש יעלון אישים שונים המבקשים לשמוע אותו ולהשמיע לו את עמדתם שלהם.

עוד נשאל שרייבמן אם לטעמו הדרך בה צפוי יעלון לבחור היא הקמת מסגרת פוליטית שתתחיל את דרכה מלמטה, איסוף מנדטים, חבירה לקואליציה והלאה, או שבכוונתו להתמודד על ראשות הפירמידה. שרייבמן המקפיד לציין שאינו דוברו של יעלון אומר כי דעתו שלו היא שהיעד הוא ראשות הפירמידה ולא הליכה בדרך האיטית יותר. לטעמו מי שהיה כבר שר ביטחון, רמטכ"ל וממלא מקום ראש הממשלה מוכשר וראוי להתמודד על ההנהגה ולא על פחות מכך. "אני אומר זאת על דעת עצמי. הוא לא אמר לי להגיד את זה ולא בטוח שהוא יסכים איתי, אבל זו דעתי".

על בחירתו של יעלון בדרך הפוכה לתיאוריה אותה הגה בשעתו אריאל שרון ולפיה נכון להישאר על הגלגל ובבוא הום הוא יסתובב ומי שהיה למטה יהיה למעלה, ובחירתו לנטוש את המערכה הפוליטית וכעת לחזור אליה, אומר שרייבמן כי יתכן ויש הסבורים שהוא עשה מהלך לא נכון בנטישה זו ויתכן וטענה זו נכונה, "אני לא מנסה לגונן על המהלך שלו. היה לו מאוד קשה בחודשים האחרונים להשתתף בישיבות כנסת וישיבות ממשלה וכשהגיעו מים עד נפש הוא עשה את מה שעשה". באשר לעמדתו האישית על צעד זה של עזיבת המערכת הפוליטית אומר שרייבמן כי הוא מצדד במהלך.