היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליטצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד המשפטים מפרסם הערב (רביעי) את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין השבת גופות מחבלים לידי בני משפחותיהם.

"בהתאם לפסיקה העקרונית של בית המשפט העליון בנושא, ובהתאם לעמדה שנקבעה לאורה ע"י היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2004, התנאי הבסיסי להימנעות מהחזרת גופות מחבלים הוא כי צעד זה דרוש לצורכי ביטחון, ובכל מקרה יש לבחון אמצעים מידתיים יותר, דוגמת הצבת תנאים המגבילים את סדרי הלוויה (שעות הלוויה, מקום הלוויה, מספר המשתתפים, וכן הלאה)", נאמר בהודעה.

"בהתאם לכך", אומרים במשרד המשפטים, "הוחלט ע"י הדרג המדיני על רקע גל הטרור - להשהות לתקופה מסוימת את החזרת גופותיהם של מחבלים, משיקולים ביטחוניים הקשורים לגל הטרור. בחלוף תקופה זו, נקבעו ע"י המשטרה תנאים מגבילים שונים ביחס להחזרת גופותיהם של מחבלים תושבי מזרח ירושלים, הנגזרים משיקולי ביטחון (כגון: מניעת אירועי קבורה המיועדים להאדרת שמם של המחבלים ולהסתה לטרור, מניעת פגיעה בסדר הציבורי, וכן הלאה)".

במשרד מבהירים כי התנגדות שר הביטחון ליברמן להשבת הגופות אינה עולה בקנה אחת עם חוות הדעת המשפטית.

"אשר לעמדתו הנוכחית של שר הביטחון בנוגע לאי החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם, הרי שבמסגרת בחינתה, הוצגו התייחסויותיהם של בכירי מערכת הביטחון הנוגעים בדבר. מהתייחסויות אלו לא עלה כי לעת הזו מתקיים התנאי הבסיסי המתואר של קיום צרכים ביטחוניים שיש בהם כדי להצדיק הימנעות גורפת מהחזרת הגופות", לשון הודעת המשרד.