השר אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמןצילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

ישראל העבירה במהלך הלילה (חמישי) לידי הפלסטינים גופה של המחבל מוחמד אל-קאלותי, שביצע יחד עם מחבל נוסף פיגוע ירי בשכונת רמות בירושלים במהלך חודש מארס ובו נפצע באורח קשה אדם אחד.

המשפחה הפקידה ערבות גבוהה והתחייבה לקיים הלוויה מצומצמת שבה ישתתפו לכל היותר 25 מקרוביו.

כזכור, שר הביטחון אביגדור ליברמן הצהיר אתמול כי הוא מתכוון למנוע בכל דרך אפשרות של החזרת מחבלים שניסו לפגוע ביהודים - ואם יהיה צורך הוא ידאג שההחלטה תעמוד במבחן בג"ץ.

אלא ששעות ספורות אחר כך פירסם היועץ המשפטי לממשלה את תגובתו לדברים. בהודעה חריגה הובהר כי אין בסיס משפטי לדרישתו של ליברמן.

"בהתאם לפסיקה העקרונית של בית המשפט העליון בנושא, ובהתאם לעמדה שנקבעה לאורה ע"י היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2004, התנאי הבסיסי להימנעות מהחזרת גופות מחבלים הוא כי צעד זה דרוש לצורכי ביטחון, ובכל מקרה יש לבחון אמצעים מידתיים יותר, דוגמת הצבת תנאים המגבילים את סדרי הלוויה (שעות הלוויה, מקום הלוויה, מספר המשתתפים, וכן הלאה)", נאמר בהודעה שיצאה מטעם משרד המשפטים.

"בהתאם לכך", הובהר מטעם היועץ מנדלבליט, "הוחלט ע"י הדרג המדיני על רקע גל הטרור - להשהות לתקופה מסוימת את החזרת גופותיהם של מחבלים, משיקולים ביטחוניים הקשורים לגל הטרור. בחלוף תקופה זו, נקבעו ע"י המשטרה תנאים מגבילים שונים ביחס להחזרת גופותיהם של מחבלים תושבי מזרח ירושלים, הנגזרים משיקולי ביטחון (כגון: מניעת אירועי קבורה המיועדים להאדרת שמם של המחבלים ולהסתה לטרור, מניעת פגיעה בסדר הציבורי, וכן הלאה)".

"אשר לעמדתו הנוכחית של שר הביטחון בנוגע לאי החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם, הרי שבמסגרת בחינתה, הוצגו התייחסויותיהם של בכירי מערכת הביטחון הנוגעים בדבר. מהתייחסויות אלו לא עלה כי לעת הזו מתקיים התנאי הבסיסי המתואר של קיום צרכים ביטחוניים שיש בהם כדי להצדיק הימנעות גורפת מהחזרת הגופות", מסר היועץ המשפטי לממשלה.