"כרמלה מנשה זה דמוקרטיה, ואנחנו זה 'ירי בתוך הנגמ"ש'?".
"כרמלה מנשה זה דמוקרטיה, ואנחנו זה 'ירי בתוך הנגמ"ש'?".צילום אילוסטרציה: יעקב נעמי, פלאש 90

עמותה חדשה שקמה השבוע, תחת השם 'צו 1', הציבה לה למטרה להיות נציב התלונות האלטרנטיבי לחיילים שומרי מסורת בכל הקשור לפגיעה בזכויותיהם הדתיות במסגרת שירותם הצבאי.

העמותה מזמינה חיילים שומרי מסורת, דתיים וחרדים לדווח לה על מקרים של פגיעה בזכויותיהם הדתיות במהלך השירות בצה"ל.

זאת בעקבות שורה של פרסומים בעת האחרונה על מקרים שבהם חויבו חיילים דתיים לגלח את זקנם, להאזין להרצאות שאינן הולמות ופוגעות במסורת היהודית, סיורים וביקורים בכנסיות ועוד. גם לאחר שהתלוננו חיילים אלו באוזני הרבנים הצבאיים, הפקודות וההוראות נמשכו. העמותה מעוניינת לאסוף מידע על כך.

'צו 1' יצאה בקמפיין נרחב ואף פתחה מוקד טלפוני, דף פייסבוק ואתר בהם יועלו התלונות והראיות של אותם חיילים, ללא פרטים מזהים. העמותה גם פונה באופן אישי במסרונים לחיילים המשרתים כעת או עומדים בפני גיוס – ומדובר בכ-40 אלף פניות יזומות, כולל לקצינים בכירים בצבא.

"להחזיר את היחס החיובי לחיילים דתיים"

את הקמת העמותה הוביל הרב עמיחי אליהו, יו"ר איגוד רבני קהילות, שמספר ל'בשבע' כי "המצב בצבא לא קטסטרופלי, צריך לומר זאת. אבל המגמה שפוגעת בדת בצה"ל קיימת".

הוא מוסיף כי "מדובר בסולם ערכים מעוות שנכנס על ידי ארגונים רדיקליים, שהחליטו לכבוש את המעוז האידיאולוגי המהווה את ליבה של מדינת ישראל. אנחנו כאן כדי לעמוד על המשמר ואם לא נפעל, אנחנו נפגע בזכות החיילים לקבל את היחס ההוגן".

"העמותה קמה במטרה להחזיר את היחס החיובי של הצבא כלפי החיילים הדתיים והמסורתיים. אנו מגלים סימנים של שינוי מגמה בפיקוד הבכיר של צה"ל, המונע מחיילים לקיים אורח חיים דתי ומסורתי, בלי סיבה מוצדקת. מטרתנו להעניק לחיילים הדתיים הגנה וסיוע כדי שיוכלו להמשיך ולשרת את עם ישראל בלי לפגוע באמונתם הדתית והיהודית", מסביר הרב אליהו.

המיזם קיים רק ימים ספורים. הגיעו כבר תלונות?

"הגיעו תלונות רבות. אתה אומר 'ריבונו של עולם, איפה היו כל הפניות האלה?' השתיקו אותן. נתנו לחיילים הרגשה שאין להם על מה להתלונן, שזה לא יעזור ואף אחד לא יטפל בפניות. הדבר הזה צריך להיפסק. החיילים המסורתיים והדתיים זכאים ליחס שוויוני והוגן לפחות כמו כל החיילים האחרים".

במה עסקו מרבית התלונות?

"רוב רובן של הפניות הן בענייני הזקנים והן מגוונות מאוד. לדוגמה, יש תלונה של חיילים שהתבקשו שלא להופיע עם זקן בטקסים רשמיים. יש חייל שהתלונן שלא התאפשר לו להופיע עם זקן באירוע רשמי בטקס יום השואה. יש תלונות רבות על מזוזות פסולות שהחיילים מדווחים שלא טופלו כבר שנים, וכל זה רק תוך יממה מהקמת המיזם".

"זה מעליב את הרבנים הצבאיים"

בצה"ל לא אהבו, בלשון המעטה, את הקמת העמותה ופרסמו תגובה חריפה. "בצה"ל דוחים כל ניסיון למעורבות פוליטית תוך העמדת פנים של עזרה לחיילים. צה״ל ימשיך להוות כור היתוך לכל גוני החברה הישראלית ולהגן על מדינת ישראל כצבא עם ממלכתי. צר לנו כי יש הבוחרים להמציא טענות שווא שכל מטרתן פילוג הצבא", נמסר מדובר צה"ל.

עוד נאמר כי "מתחים בשירות הצבאי או טענות מכל סוג שהוא יטופלו רק על ידי מפקדי הצבא ללא מורא וללא חשש, תוך הדיפת כל מעורבות פוליטית, לשמירת צה"ל צבא לוחם, ערכי וממלכתי".

ויש גם מבקרים מבית. הרב הראשי לצה"ל לשעבר הרב אביחי רונצקי מתח ביקורת על הקמת העמותה וטען כי היא פוגעת ברבנות הצבאית. "עמותה כזו שקמה יש בה התרסה כלפי הרבנות הצבאית. זו אמירה שהרבנים הצבאיים לא עושים את מלאכתם נאמנה, וזה לא נכון. זה מעליב את הרבנים הצבאיים. צריך לשפר ולהוסיף, אבל לא על ידי הקמת ארגון נוסף. זה מאוד מחליש את הרבנות הצבאית. מתקשרים אליי ואני מבקש שיפנו לרבנות או שאני אפנה לרבנות. צריך לחזק את הרבנות הצבאית", אמר הרב רונצקי בערוץ 7.

רבנים מפורום הרבנים הצבאיים במילואים מבהירים בשיחה עם 'בשבע' שאכן ישנו קושי שקיים בשטח: "בתקופה האחרונה צצות בעיות לא מעטות הטעונות טיפול, וחבל שמגיעים לכך שקמה עמותה אזרחית לעניין. חלק מן הבעיות בתחום חיזוק החייל הדתי, חלקן בנושא החינוך בתוך צה״ל והחלשת הרבנות הצבאית".

עם זאת הם מדגישים: "אנו סבורים שיש לפתור כל בעיה בתוך מסגרת הצבא. צבא חזק יכול לפתור בעיות בעצמו בלי עזרה מבחוץ. כפי שאמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט לאחרונה, תפקידו של צה״ל: צבא חזק שמטרתו העליונה היא הניצחון במלחמה, ומגמה זו היא מטרת כל גופי הצבא, כולל החינוך והרבנות. מצופה מכל גופי הצבא לפעול ברוח זו בלבד, בלי התערבות פוליטית כזו או אחרת".

הרב עמיחי אליהו לא מתרגש מהביקורת: "אני חושב שטוב שיש ביקורת, אבל המבקרים צריכים להבין נקודה אחת – אנחנו פועלים בתוך הצבא ולא נגד הצבא. אנחנו פועלים בשם ציבור גדול שמושתק ודבריו לא מגיעים לתקשורת. כמות הפניות הגדולה שאנחנו מקבלים מעידה על זה".

"אני מתפלא על אותם מבקרים ששמחים כשכרמלה מנשה מבקרת ושמחים שזה כלי דמוקרטי – ופתאום הכלים הדמוקרטיים הופכים להיות 'ירי בנגמ"ש'. פתאום הם סכנה לדמוקרטיה. הצבא הוא של כולנו. מי שיורה בתוך הנגמ"ש אלו אותם ארגונים שפוגעים בנו. מי שרוצה להחזיר את צה"ל למקום הטבעי שלו, צריך להבין שהצבא מורכב ברובו הגדול מציבור מסורתי שבתוכו נכללים גם דתיים וחרדים והם רוצים להיות חלק. במקום לחפש אותם – תנו להם לחיות כמו שצריך", הוא מוסיף.

מה המטרה הסופית שלכם?

"כמובן שברגע שהצבא יפעל לחזק את הרבנות הצבאית במקום להחליש אותה, אנחנו נהיה מיותרים. אין לנו שום עניין להילחם לחינם. המפתח נמצא בידיים של הצבא והוא צריך להחליט שהמלחמה שלו ברבנות הצבאית או במה שיש מי שמכנה 'הדתה' - צריכה להיפסק".