אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

פרקליטות המדינה הגישה לבית משפט השלום בראשל"צ כתב אישום נגד קבלן הבנייה יצחק אמסלם, הבעלים של חברת הבנייה אלמוג כ.ד.א.י, הנאשם בעבירה של מתן שוחד לעו"ד רועי בר, מי שהיה עד לשנת 2015 היועץ המשפטי של עיריית ראשון לציון ושל ועדות התכנון והבנייה שלה.

בכתב האישום נאמר כי אמסלם, איש עסקים ויזם נדל"ן, בנה בין השנים 2005-2011 פרויקטים למגורים בעיר ראשון לציון, שהבולט שבהם היה פרויקט "WHITE". אמסלם, כך נטען, ביקש לקדם את האינטרסים האישיים והכלכליים שלו הקשורים לפרויקט מול עיריית ראשון לציון וועדות התכנון והבנייה שלה.

כדי לקדם את האינטרסים הללו אמסלם נתן לכאורה שוחד לעו"ד רועי בר, היועץ המשפטי החיצוני של העירייה.

לפי כתב האישום, אמסלם ידע שהיועץ המשפטי החיצוני בר הוא בעל מוניטין ומעמד בעיריית ראשון לציון, ומתוקף תפקידו יוכל להשפיע על החלטות שיתקבלו בעניינו בעירייה ובוועדות התכנון והבנייה.

לאחר שזכה אמסלם במכרז שפרסמה העירייה על קרקע שבבעלותה, קרקע שעליה בנה אמסלם את פרויקט הבנייה WHITE, הוא פנה לכאורה אל עו"ד בר והציע להעסיקו, באופן פרטי, בתפקיד יועץ משפטי של הפרויקט, ובכך לזכותו בשכר טרחה ממכירת הדירות בפרויקט בסכום שהסתכם בכ-2 מיליון שקלים.

אמסלם ציפה שכך ירתום את מחויבותו של עו"ד בר והשותפים במשרדו לפעול עבורו במסגרת מילוי תפקידם הציבורי, כיועצים משפטיים של העירייה.

בכתב האישום מתוארים מספר מקרים בהם התערב לכאורה עו"ד בר עבור אמסלם בדיונים, בבקשות להיתרי בנייה והקלות בנייה, ובהחלטות באשר להיטלים הקשורים בפרויקט, במטרה לנסות ולהיטיב עם האינטרסים של אמסלם ושל הפרויקט.

כך למשל, השתתף עו"ד בר בישיבת הוועדה לתכנון ובנייה שדנה בבקשת חברת אלמוג כ.ד.א.י לקבל היתר בנייה ובבקשה לתוספות בנייה מעבר לקבוע בתוכניות, והתערב לטובתו במהלך הישיבה. התערבותו לכאורה של עו"ד בר גרמה לכך שהוועדה אישרה תוספת בנייה של 7 יחידות דיור מעבר לקבוע בתוכניות, בניגוד לכללים הקבועים בחוק התכנון והבנייה, מהלך שהיטיב עם אמסלם - לקוחו הפרטי.

במקרה אחר, נטען בכתב האישום, ביקש אמסלם מעו"ד בר לסייע לו לבטל חוב בסכום של כ-1.1 מיליון שקלים, שדרשה העירייה עבור היטל השבחה. עו"ד בר נענה לבקשתו של אמסלם, על אף שבכובעו הציבורי היה אמון על הייעוץ למחלקת היטלי השבחה של העירייה, ופעל מול הגורמים בעירייה על מנת לסייע לאמסלם, שלאחר מכן ביטלו את החיוב לחברת אלמוג כ.ד.א.י.

בכתב האישום מתוארים מקרים נוספים בהם התערב לכאורה עו"ד בר, לבקשת אמסלם, והשפיע על נציגי העירייה לקבל עמדות והחלטות התומכות ומיטיבות עם האינטרסים האישיים והכלכליים של אמסלם ושל הפרויקט.

בתקופה הקרובה תגבש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה את החלטתה גם ביחס לשאר החשודים בפרשה.

עורכי דינו של אמסלם, נתי שמחוני ויואב סננס ממשרד הרצוג, פוקס נאמן מסרו בתגובה: "אין לנו אלא להצר על החלטתה של הפרקליטות להגיש כתב אישום כנגד מרשנו, מר איציק אמסלם. סבורים אנו כי בחינה נכונה של כלל הראיות - כפי ששטחנו בהרחבה במהלך השימוע - הייתה אמורה להוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק. מרשנו שם את מבטחו בבית המשפט ואנו חדורי אמונה כי חפותו אכן תוברר במסגרת ההליך המשפטי - ובסופו של יום יזוכה הוא בדין".