אז מה הבעיה שלי בעצם?
אז מה הבעיה שלי בעצם?צילום: שאטרסטוק

חסידה לא יכולה לצאת לאוניברסיטה. אבל אין מועד ב', והיא חייבת להגיש את הסטודנטיות למבחן הגמר. חסידה היא מרצה מצטיינת בחוג לראיית חשבון, ועומדת להגיש את תלמידותיה למבחני הלשכה האימתניים.

היא אישה גבוהה, בהירת שיער, ומשקפיים עבים אופנתיים על קצה אפה הסולד. גופה המוצק רכון קדימה, כמעט פוגש את ראשי, וקמטי דאגה עמוקים מקשטים את מצחה.

"דוקטור חנה", היא שואלת, "אין לך פתרון בשבילי? מדובר בשיטפונות... אני מתיישבת על הכיסא, והוא מיד מתמלא בדם. אי אפשר לתפקד כך. סוף סוף קבענו, בעלי ואני, לנסוע לבית מלון בצפון לקראת סיום הסמסטר. אבל ככה - לא אוכל לצאת... אני ממש מבקשת שתיתני לי תרופה שתייבש מיד את הביצות!".

קולות מוכרים עולים בתוכי. היא מצפה שבאורח פלא יימצא הפתרון. איך אסביר לה שברפואת נשים, ובוודאי כשמדובר במערכת ההורמונלית, התהליכים הם מחזוריים, מעגליים, ואין פתרונות בלחיצת כפתור. ואולי היא פשוט החליטה שאני קוסמת...

"חסידה יקרה, הלוואי שיכולתי להושיט לך שרביט קסמים - ויבשו הביצות באחת. הבעיה היא שלפני שאוכל להגיש לך עזרה, אשלח אותך לבדיקות מתאימות כדי להבין מהו מקור הדמם, ורק אחר כך אוכל להבין איך לעזור לך בצורה יעילה".

הדמעות לא בוששו לבוא. אני נושמת עמוק. "כמה קשה לי לראות אותך כך. הלוואי שיכולתי לסייע לך כאן ועכשיו. אבל זה מעין פאזל שצריך להרכיב, חידה שיש לפצח, ורק לאחר שנצליח בתהליך בטוחני שהפתרון בוא יבוא".

"דוקטור חנה", קולה הדק והאוורירי רועד, "מה יכולה להיות הסיבה לתופעה המעיקה הזאת, ואיך מטפלים בה?".


בדרך לפתרון

תיתכן בעיה הקשורה למערכת ההורמונלית, וכדי לברר זאת תבצעי בדיקת דם פשוטה. בדרך כלל נבקש שזה יתבצע בימים מסוימים של המחזור, ולעתים גם כמה פעמים במהלך המחזור. נרצה כמובן לבדוק את בלוטת התריס, בלוטת החלב ועוד.

כמובן שאי אפשר לוותר על בדיקה גופנית גינקולוגית. הבדיקה הדו-ידנית שאני מבצעת היא פשוטה ולא כואבת. בסך הכול מכניסים בזהירות ובעדינות שתי אצבעות לתעלת הנרתיק על מנת לחוש את הרחם ואת השחלות. בנוסף לכך, בעזרת מכשיר חד-פעמי שמפסק את קפלי הנרתיק, אתבונן במראהו של צוואר הרחם, שמא ישנו פצע שיעזור לך להיות טהורה הלכתית, או פוליפ או שרירן שנוכל להסיר.

לפי מראהו של הצוואר ייתכן שאדגום במטוש את התאים שנושרים מצוואר הרחם - זהו משטח הפאפ. הבדיקה לא כואבת ובדרך כלל גם לא אוסרת אותך לבעלך.

לעתים נוסיף גם הסתכלות במכשיר שנקרא קולפוסקופ, שבו נראה את התמונה של צוואר הרחם בהגדלה ונוכל לדגום בביופסיה (אל דאגה, זה ממש לא כואב!).

את בדיקת הדם את מבצעת אצל האחות, כדי למדוד את רמות ההורמונים שהשחלה שלך מפרישה. את בדיקת האולטרסאונד נבצע בצורה נרתיקית. תוכלי להכניס בעצמך את המתמר, אם זה ימנע ממך אי נעימות.

בתור שתקבעי למרפאה ייעודית לכך, ננסה להבין את הסיפור שמספר לנו הרחם שלך על ידי שימוש באמצעי הדמיה נוסף, והוא ההיסטרוסקופיה. ההיסטרוסקופ הוא מכשיר זעיר עם מקור אור ומצלמה, ותחת הזלפה קלה של נוזל נוכל להתבונן דרכו ישירות לתוך חלל הרחם ולתעד את מה שראינו (כן, גם את תוכלי לראות את התמונות ולהחליט אם הרחם שלך פוטוגני...).

הבדיקה מבוצעת לרוב בימים 7‑10 לווסת, ואמנם זה בתוך ספירת ז' הנקיים, אך רוב הרבנים מתייחסים אל הכתמים שעלולים להיווצר כדם פצע.

וייתכן שלאחר כל הבירור נגיע למסקנה שזהו דמם דיספונקציונלי. קרי - אין סיבה ברורה, אבל התקשורת ההורמונלית בין נגני הסימפוניה התערערה, ואנחנו באים לטפל בהפרעה ולווסת את המערכת מחדש. מעין ריסטארט, כמו שקיים בעולם המחשוב.

בינתיים אתן לך כדור שיקל מיידית על חלק מהשטף, וכשתסיימי לבצע את כל הבדיקות בקרוב, נוכל למצוא פתרון קבוע.

נשימה עמוקה

חסידה נושמת עמוק. כמה שיעורי בית נתתי לה... אבל כל כך חשוב לה לצלוח את המסע לפתרון הבעיה, שהיא מגייסת כוחות, ואף מחסירה כמה שעות מעבודתה, כדי להגיע לפענוח החידה.

היא חזרה אליי אחרי כחודש ימים, ועל פניה ציפייה דרוכה. לאחר התבוננות מעמיקה בתמונת המצב מצאתי לה פתרון תרופתי שאיננו מסוכן ועשוי מאוד להועיל. בסיום הפגישה אמרתי לה שנוסיף יחדיו תפילה להצלחת הטיפול: "שיהיה עסק זה לרפואה, כי רופא חינם אתה".

ואכן, בסייעתא דשמיא, הטיפול התאים. חסידה הגישה את תלמידותיה למבחן, והן צלחו אותו בהצטיינות, ואף יצאה לחופש המיוחל, כאשר יבשו הביצות.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי