יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: פלאש 90

יושב ראש הבית היהודי השר נפתלי בנט כרת ברית בשבועות האחרונים עם שתי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, על סעיף הכספים הקואליציוניים שהובטחו למפלגות הדתיות.

העיתונאי יוסי ורטר דיווח בטורו האישי בעיתון "הארץ" בסוף השבוע כי ביום שישי שעבר לפני שהממשלה אישרה התקציב הדו־שנתי, ל–2017–2018 התגלה לבנט כי סעיף הכספים הקואליציוניים שהובטחו לשלוש המפלגות הדתיות: הבית היהודי, ש"ס, ויהדות התורה, אינו מופיע.

על פי הדיווח, בנט, שחשש שנתניהו ינצל את חופשתו בארה"ב כדי לעשות לו תרגיל, כרת ברית מוקדמת עם השניים, ליצמן ודרעי וסיכם עמם על חזית אחת, חומה בצורה: או שכולם מקבלים את מה שהובטח, או שאף אחד מהם לא יצביע בעד.

השלושה, שהופתעו מהסעיף שנעלם, דרשו פגישה מיידית עם נתניהו. הם הציגו לו את המצב ותבעו תשובה. הוא הגיב בהפתעה, לא מכיר, לא יודע, זה לא על דעתו, ברור שמה שמגיע מגיע, והבטיח לטפל.

על פי הדיווח, כשהחבורה עמדה לעזוב את הלשכה, ראש הממשלה ביקש מליצמן להישאר רגע. על פי מקור מהימן, נתניהו הציע לליצמן להפנות עורף לבנט. אל דאגה, אתה ודרעי תקבלו את מה שהובטח לכם, הוא אמר לו, עם בנט אני אסתדר בהמשך. ליצמן, נאמן לסיכום עם מנהיג הבית היהודי, סירב לשמוע על כך: יש בינינו ברית אחים, הוא שח לנתניהו אני מחויב להסכם עם בנט.

בנט הודה בחום לעמיתו החרדי שעמד במילתו. לנתניהו, מספרים בקואליציה, לקח זמן להתאושש מההלם.

העיתונאי ורטר מוסיף בטורו האישי בעיתון "בנט, בובת הוודו של נתניהו ובני ביתו, מתהלך בממשלה הזו כשעל גבו צלב מטרה וירטואלי. הוא זקוק לשת"פים מעין אלה כחומת מגן ולעתים כתרופה מצילת חיים. השותף האידיאלי מבחינתו הוא ליצמן, הבן יקיר לי של נתניהו. את חלקו בברית משלם בנט ברוחב יד, בהקלה או בביטול מה שמכונה 'הגזירות' שהוטלו על מוסדות הלימוד החרדיים בתקופת לפיד ושר החינוך שי פירון.

כשהוטחה בו ביקורת בתחילת החודש על ביטול החובה ללימודי ליבה של החרדים ב'מוסדות הפטור' הוא הגיב בפוסט מנומק שבו כתב כי ההחלטה המקורית של לפיד ממילא לא יושמה, וכי 'רוב החרדים כבר רוצים ללמוד ברמה גבוהה יותר. לא צריך כסאח, רק לעבוד אתם בשקט'. זה בדיוק, אבל בדיוק מה שליצמן ושותפו להנהגת הסיעה, יו"ר וועדת הכספים, משה גפני, מבקשים: ששששקט, לא כסאח".