סרטון הפרסומת של אנדרדוס ל"דור ישרים" בגרסתו הדתית לאומית הצעירה "דורות", עורר משום מה סערה זוטא ברשתות החברתיות.

ההתנגדות, שחלקה למרבה הצער לא מנומסת במיוחד, לא לגמרי תלושה מהמציאות, ולכן ברשותכם אני רוצה להעיר כמה הערות:

1. איש לא יקח ממיזם האם, "דור ישרים", את הזכות העצומה של העלאת המודעות לבעיה של מחלות שמועברות בתורשה בקרב יהודים אשכנזים ובקרב יהודים בכלל. מי יודע כמה בני אדם ניצלו בזכותם מהגורל הקשה של הורות לילדים שחולים במחלות נוראיות עם תוחלת חיים קצרה מאוד. יסורי הגוף של הילדים ויסורי הנפש של ההורים במקרים הללו הם לא יתוארו, וכל המציל נפש אחת...

2. נכון, כיום אפשר לעשות את כל הבדיקות גם בקופת חולים והמחיר כבר לא גבוה בהרבה. אז אם אתם מאלו שילכו לעשות את הבדיקות בקופת חולים - סבבה. הפרסומת באמת לא מיועדת לכם. אשריכם. בעיני יש גם יתרון מסוים בדרך הזו מאחר שאני לא חושב שאדם בוגר זקוק ל"בייביסיטר" בעניינים שכאלו, אבל יש כאן הסתייגות אחת ראו בהערה הבאה.

3. ב"ה ההיסטריה סביב עניין ה"שידוכים" והבדיקות בציבור החרדי לא עברה באותו אופן לציבור הדתי לאומי, כך שהטעם של חשש מתיוג משפחות נשאיות כ"סוג ב'" לא קיים. זה כמובן לא אומר שהעצבים של כל אחד בנויים להתמודד עם הידיעה שהוא נשא של מחלה גנטית. עבור אלו השיטה של "דורות - דור ישרים" היא הצלה גדולה. אל תזלזלו בזה.

4. נכון, בציבור הדתי לאומי הרבה פעמים ההיכרות לא מתבצעת בדרך של שידוך עיוור (ואף בדידי הווה עובדא) ולכן לכאורה הבדיקות לא תוכלנה להיות פקטור בשאלה האם להחליט לצאת. למרות זאת אני לא רואה סיבה לקבוע שאין צורך בבדיקות. מצב של חתונה למרות ששני הצדדים נשאים הוא הרי אפשרי (בדור ישרים לא מונעים ממך הרי להתחתן) אבל הזוג לפחות יודע מראש לאיזה סיכון הוא נכנס ויכול להיערך מראש (היערכות לא פשוטה, יש לציין) כך שלא יוולדו לו ילדים חולים.

5. יש לי תחושה שחלק מההתנגדות לעניין נובעת ממקורו החרדי. בואו נתבגר ונזכור שעצם העובדה שיוזמה מסוימת התחילה אצל החרדים לא מעידה כשלעצמה שמדובר ברעיון לא טוב (זיכרו את "יד שרה").