הפגנות
הפגנותMuath Al Khatib/Flash 90

רוב קטן בלבד של פלסטינים (51%) ושל ישראלים (59%, 53% מהיהודים ו- 87% מהערבים) תומכים בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כך עולה מ"משאל עמים" שפורסם היום על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים והמרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים (PSR) ברמאללה.

לסקר המלא לחץ כאן

הסקר נערך במימון האיחוד האירופי (EU) ובשיתוף עם קרן קונרד אדנאואר ברמאללה ובירושלים.

רק 39% מהפלסטינים ו-46% מהישראלים (39% מהיהודים ו-90% מהערבים) הביעו תמיכה ב"חבילת ההסדר", המבוססת על סבבי המשא ומתן הקודמים.

החבילה כללה: הקמת מדינה פלסטינית מפורזת, נסיגה של ישראל לקו הירוק (גבולות 1967) כולל חילופי שטחים כנדרש, איחוד משפחות בישראל של 100,000 פליטים פלסטינים, ירושלים המערבית כבירת ישראל וירושלים המזרחית כבירת פלסטין (הרובע היהודי והכותל המערבי בריבונות ישראל והרבעים המוסלמי והנוצרי והר הבית בריבונות פלסטינית), וכן סוף הסכסוך וקץ התביעות ההדדיות.

כשנשאלו על נכונותם להכרה הדדית בזהות הלאומית של שתי המדינות כחלק מהסכם השלום, רוב בין הישראלים (64%) ומיעוט בין הפלסטינים (43%) תמכו בהכרה הדדית כזו.

מה יביא שלום? בקרב הפלסטינים 44% העדיפו משא ומתן רב-צדדי, ואילו הישראלים (40%) העדיפו שיחות דו-צדדיות (משא ומתן ישיר). ואם בשיחות רב-צדדיות מדובר, הן הישראלים (28%) והן הפלסטינים (22%) מעדיפים סיוע של פורום ערבי (בהשתתפות סעודיה, מצרים וירדן). כל המסגרות האחרות – שיחות בהנהגה אמריקנית (ישראלים- 26%, פלסטינים- 8%), שיחות בהנהגת האיחוד האירופי (ישראלים- 7%, פלסטינים- 20%), או בהנהגת האו"ם (ישראלים- 12%, פלסטינים- 22%) מקובלות יותר על צד אחד אך לא על הצד האחר.

כאשר נשאלו מדוע לדעתם סבבים קודמים של המשא ומתן כשלו, רוב הפלסטינים (62%) האשימו את הישראלים, ואילו רוב הישראלים (52%) האשימו את הפלסטינים. כך, רק 43% מהפלסטינים ואחוז זהה מן הישראלים מאמינים כי הצד האחר רוצה בשלום.

89% מהפלסטינים סבורים כי אין לתת אמון בישראלים ואילו 68% מהישראלים חושבים כך לגבי הפלסטינים. זאת ועוד, 50% מהישראלים היהודים, 61% מהישראלים הערבים ו-70% מהפלסטינים מסכימים כי "שום דבר אינו טוב עבור שני הצדדים. מה שטוב לצד אחד רע לצד האחר".

באותו הקשר, 54% מהפלסטינים סבורים כי מטרתה של ישראל להרחיב את גבולותיה, לספח את כל השטחים שבין הירדן לים ולגרש משם את כל הפלסטינים. 27% חושבים כי מטרתה של ישראל היא לספח את יו"ש אך לא לתת לפלסטינים זכויות פוליטיות.

בקרב הישראלים 35% (40% מהיהודים ו-8% מהערבים) חושבים כי השאיפה העיקרית של הפלסטינים היא לכבוש את מדינת ישראל ולחסל את רוב היהודים; 19% סבורים כי השאיפה של הפלסטינים היא לכבוש את כל מדינת ישראל. ואולם, רק 12% מהישראלים אמרו כי מטרתה של ישראל היא לספח את הגדה המערבית ולגרש את הפלסטינים המתגוררים שם. רק 10% מהפלסטינים אמרו כי השאיפה הפלסטינית העליונה היא לכבוש את מדינת ישראל ולחסל את רוב היהודים.

65% מהישראלים אמרו שהם מפחדים מהפלסטינים. לעומת זאת 54% מהפלסטינים דיווחו דווקא שאינם מפחדים מהישראלים.

רוב הפלסטינים (68%) מעריכים את הדמוקרטיה הישראלית כ"טובה" או "טובה מאוד", אבל רק 10% מהישראלים מעריכים בחיוב את הדמוקרטיה הפלסטינית, שעה ש- 70% מתארים אותה כ"גרועה" או "מאוד גרועה". משנשאלו מה הסיכויים שבמדינה הפלסטינית העתידית תקום מערכת דמוקרטית משופרת, רוב הישראלים (83%) ענו שמדובר בסיכויים "קטנים" או "מאוד קטנים".

כמחצית (49%) מן הפלסטינים מעריכים את המצב הכללי של ישראל כ"טוב", אך את המצב בצד שלהם כ"רע" (ברצועת עזה 72%, בגדה המערבית 46%). שיעור הישראלים המעריכים את המצב ביו"ש כ"רע" הוא 43% ואת המצב בישראל כ"טוב" (39%) או "ככה-ככה" (36%).