הילר עם מגרו ואוניל.
הילר עם מגרו ואוניל.צילום: רויטרס

הבמאי היהודי-קנדי ארתור הילר נפטר בגיל 92. הילר התפרסם בעולם כבמאי סרט הקולנוע הרומנטי "סיפור אהבה" בכיכובם של ראיין אוניל ואלי מק'גרו, שיצא לאקרנים בשנת 1970 ומבוסס על רומן מאת אריך סגל.

הוא היה מועמד לפרס האוסקר כבמאי הטוב ביותר עבור הסרט, וזכה בפרס גולדן גלוב. בהמשך קיבל פרס אוסקר בגין פעילות פילנתרופית. הסרט קיבל אוסקר עבור פס הקול שלו וזכה להצלחה עולמית עצומה.

"אנו חשים עצב עמוק בשל פטירתו של חברנו האהוב ארתור הילר", מסר נשיא אקדמיית אמנויות ומדעי הקולנוע, אשר מעניקה את פרסי האוסקר. הילר עמד בראש האקדמיה בין 1993 ל-1997, ולפני כן עמד בראש איגוד הבמאים של אמריקה במשך ארבע שנים.

הילר נולד באדמונטון, קנדה, בן למהגרים יהודיים מפולין. בספרו "כדורי מצה לארוחת בוקר וסיפורים אחרים מילדותי היהודית" סיפר כי בתור ילד, סייע בבניית תפאורות ושיחק עם "זקן ארוך ופאות" בתיאטרון ביידיש שניהלו הוריו.

הם לא היו אנשי תיאטרון מקצוענים, הסביר. "הם רצו להעלות מחזה אחד או שניים בשנה, עבור קהילה שמנתה 450 נפש, בכדי לשמור על קשר עם המורשת שלהם".

הילר רצה להתנדב כלוחם במלחמת העצמאות אבל הוא נדחה בגלל שהתחתן זמן קצר קודם לכן עם אהובת הילדות שלו, גוון פצ'ט. הנישואים שלהם נמשכו 68 שנים, עד למותה של גוון בחודש יוני.