הומא עם הילארי
הומא עם הילאריצילום: רויטרס

הומא עבדין, יד ימינה של הילארי קלינטון לאורך שנים, שימשה עורכת משנה במשך כ-12 שנים מגזין סעודי שהאשים את ארה"ב בפיגועי 9/11 והתנגד לזכויות נשים. כך גילה ה"ניו יורק פוסט".

עבדין היא העוזרת הבכירה ביותר של קלינטון בקמפיין הבחירות ונחשבת למועמדת המובילה לתפקיד ראש מטה הבית הלבן אם קלינטון תיבחר לנשיאות.

מדובר במגזין סעודי הקרוי "כתב העת לענייני מיעוטים מוסלמיים" (Journal of Muslim Minority Affairs) שהעורכת הראשית שלו היא אמה של עבדין, סלחה מחמוד עבדין. כתב העת נוסד ומומן ע"י הליגה המוסלמית העולמית.

הומא הועסקה בכתב העת עד שנת 2008. בשנת 2002 שמה הופיע ליד התואר "עורכת משנה" בגיליון שבו אמה פרסמה מאמר שהסביר כי פיגועי 11 בספטמבר היו מחויבי המציאות נוכח ה"סנקציות" האמריקאיות על עיראק ושאר עוולות שנגרמו לעולם המוסלמי.

סיר לחץ

"מעגל האלימות אשר נמשך ללא האטה בכל העולם – ואשר בעיני רבים, היו מי שאפשרו לו להימשך – גרם להצטברות של כעס ועוינות אינטנסיביים בתוך סיר הלחץ, שהושאר על אש גבוהה, כאשר על המכסה הונחו משקולות של עוולות מסוגים שונים וסנקציות", כתבה סלחה עבדין.

"זו היתה פצצת זמן שהיתה חייבת להתפוצץ, והיא אכן התפוצצה ב-11 בספטמבר, ושינתה את מהלך חייה של אותה קהילה ואותם אנשים שהיא רצתה לשרת", כתבה.

עוד עולה מתחקיר ה"פוסט" כי סלחה עבדין הביעה עמדות המנוגדות מאוד לעמדותיה של הילארי קלינטון בנושא זכויות נשים – כל זאת כאמור, בעת שהומא עבדין שימשה כעורכת בכירה בעיתון, ובמקביל שירתה את הילארי קלינטון.

פמיניסטית או אנטי-פמיניסטית?

סלחה עבדין שימשה כנציגת הליגה המוסלמית העולמית לוועידת האו"ם לנשים בבייג'ינג ב-1995, בה הכריזה קלינטון – המזוהה עם הפמיניזם הקיצוני ונשענת על נשים פמיניסטיות כבסיס כוחה – כי "זכויות נשים הן זכויות אדם". ואולם, בינואר של 1996 כתבה סלחה עבדין שקלינטון ודוברות אחרות קידמו בוועידה סדר יום "מאוד אגרסיבי ופמיניסטי-קיצוני" המנוגד לעקרונות האיסלם.

"'העצמת' נשים גורמת ליותר נזק מאשר תועלת לנשים, וליחסיהן עם הגברים", כתבה בכתב העת שלה. "בכך שהוא שם את הנשים תחת 'טיפולם והגנתם' של הגברים, בעוד האישה אחראית על מי שנמצאים תחת השגחתה, האיסלם מחולל תחושה של חמלה ביחסים אנושיים ומשפחתיים".

אלימות בגלל 'תסכול'

היא גם אמרה שאין טעם להעניש גברים בגין אלימות נגד נשים, משום שהאלימות נובעת "מהלחצים והתסכולים שהגברים חווים בחייהם היומיומיים". "אם נביט בעולם דרך 'עיניהם של הגברים', נמצא שהם סובלים מהרבה קשיים ועוולות", הוסיפה.

סלחה עבדין גם התנגדה להרחבת המושג "משפחה" לכלול משפחות של גייז.

ה"פוסט" מדווח שעבדין אינה מתנצלת על עמדותיה של אמה, אבל מדגיש כי "קשה ליישב את הסתירות" בין עמדותיה של קלינטון לבין אלו שהובעו בכתב העת בעריכתה של הומא עבדין. אותו כתב עת גם הוציא ב-1999 ספר בעריכת סלחה עבדין, בו הוצדק המנהג לערוך לבנות "ברית מילה" בחלק מהחברות המוסלמיות.

ב-2010 ארגנה הומא אירוע בג'דה, בערב הסעודית, בו קלינטון – אז שרת החוץ של ארה"ב – דיברה לצד סלחה עבדין במכללה לנשים. בשום שלב באותו אירוע קלינטון לא אמרה דבר על ההגבלות שמוטלות על נשים בערב הסעודית.