עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גבירצילום: Miriam Alster/Flash90

בכתבה שהוא מפרסם היום (רביעי) מציג העיתון 'הארץ' נתונים ולפיהם בעקבות השימוש שעושה מערכת הביטחון בצווים המנהליים מול נוער הגבעות ופעילי ימין קיימת ירידה דרסטית באירועי 'תג מחיר'.

בראיון ליומן ערוץ 7 מציב עורך הדין בן גביר מספר תהיות סביב המסקנות העולות מהכתבה.

"מאוד מאכזב לראות ש'הארץ' עושה כתבת תעמולה לטובת צווים המנהליים. כשמדובר במחבלים שמשתייכים לחמאס 'הארץ' עומד על רגליים אחוריות וזועק נגד הצווים המנהליים. עצוב לי לראות כתבת יח"צ לטובת הצווים המנהליים, ומה שעוד מדהים הוא שפתאום מקבלים את נתוני המשטרה ככתבם וכלשונם".

עו"ד בן גביר מציין כי בכתבה עצמה מופיע נתון משטרתי ולפיו מאז ראשית 2016 היה רק מקרה תג מחיר אחד בעוד בדו"ח של האו"ם מונים למעלה משישים מקרים, אך ב'הארץ' מעדיפים להבליט את הנתון המשטרתי, נתון המהווה חיזוק לצורך בשימוש בצווים מנהליים.

"אומר זאת בעדינות, כאשר מדובר בצווים מינהליים ליהודים ההתנהלות של 'הארץ' היא לגמרי שונה", אומר בן גביר וכשהוא מתייחס לדבריו של פלשתיני המובאים בכתבה ולפיהם אם עד לאחרונה היו המתנחלים מתנכלים להם מדי יום או מדי שבוע, הרי שכעת, לאחר שהופעלו הצווים המינהליים הגיזרה שקטה.

"מבלי להתייחס לאמירות הספציפיות של מתלונן כזה או אחר, שאמינותו מוטלת בספק, אין לי ספק שיש ירידה באירועי 'תג מחיר'. למה הדבר דומה? אם מוציאים צו שאוסר על מכוניות לנוע בכבישים אין לי ספק שאז הייתה ירידה בתאונת הדרכים".

בן גביר מדגיש כי כשמדובר על פשעי 'תג מחיר' מדובר בתרסיסי גרפיטי ופגיעות ברכוש "ולא פגיעות בחיי אדם כפי שאנחנו חווים מהטרור האמיתי יום יום", ומול אירועים אלה יש לנקוט בדרך המקובלת של כתבי אישום ומשפטים ולא של צווים ללא משפט "שמוצאים באופן גורף כשהשב"כ יודע שחלקם הגדול חפים מפשע. הדוגמא הטובה היא אותו צעיר שנטען כלפיו בחומר הסודי שהצית כנסייה ועכשיו השב"כ אומר שזו טעות. מי יחזיר לו את החודשים שיש בכלא?".

בתגובה לטענותיו אלה של עו"ד בן גביר אומר העיתונאי יותם ברגר, כתב 'הארץ' העומד מאחורי הכתבה המדוברת: "צווים מנהליים הם לדעתי כלי בלתי דמוקרטי. הנתונים שהבאנו הבוקר מראים באופן חד משמעי כי הם יעילים מאוד במאבק בטרור. למרות זאת, עמדתי האישית - שאינה מייצגת בהכרח את עמדת המערכת - היא שמדובר בכלי מסוכן מאוד. הוא מסוכן גם כאשר משתמשים בו כלפי ערבים, וגם כאשר משתמשים בו כלפי יהודים".

עוד מוסיף ברגר ואומר, "באשר לנתונים - מובן שהמשטרה סופרת באופן שמשרת אותה. בדיוק לשם כך הבאנו נתונים נוספים. על פי כל הספירות נרשמה ירידה משמעותית בחודשים האחרונים. למרות זאת, בעיני, זה לא מצדיק את השימוש בכלי".