השופטת מוריה צ'רקה
השופטת מוריה צ'רקהצילום: אתר בתי המשפט

גבר יהודי בשנות ה-40 לחייו נעצר שלשום (שלישי) בפעם השנייה בתוך שבוע בעת שהגיע לעיר העתיקה.

בשבוע שעבר הוא נעצר כאשר עלה להר הבית ולטענת השוטרים כיסה את פניו והתפלל. ביום שישי הורה בית המשפט על הרחקתו מהר הבית עד ליום ראשון, ושלשום הוא הגיע שוב לעיר העתיקה במטרה לעלות להר הבית.

אולם בעת שנכנס לעיר העתיקה זיהה אותו קצין משטרה שהודיע לו כי לא יוכל לשוב להר הבית עד שיעבור שימוע בפני קצין משטרה, וזאת על אף שהרחקתו על פי צו בית המשפט הסתיימה. הקצין הציע לו להתלוות אליו לעריכת שימוע, אולם הוא ויתר על כך בטענה שאין חובה חוקית שכזו.

כמה דקות לאחר מכן טענו שוטרים כי אותו יהודי ביקש להיכנס להר הבית מאחד השערים האסורים בכניסת יהודים על פי נהלי המשטרה, וכן "הפר את שלום הציבור". לדבריו הוא ביקש להתפלל מחוץ להר.

על פי טענת המשטרה, לאחר שהשוטרים דרשו ממנו לעזוב את המקום ואף הוליכו אותו לעבר שער האריות, הוא נעצר משום שקרא לעברם שהם "משתפים פעולה עם הערבים".

לאחר שנחקר החליט קצין משטרה להשאירו למשך הלילה במעצר ואתמול הוא הובא לדיון בו דרשה המשטרה להרחיקו למשך 60 יום מהעיר העתיקה כולה, וכן לחייבו בחתימה על ערבות והפקדת 1,000 ש''ח.

במהלך הדיון טען נציג המשטרה כי כאשר אמר לשוטרים שהם "פועלים בשירות הערבים" הדבר גרם להתקהלות של מוסלמים שסיכנו את השוטרים ולפיכך הוא חשוד בהפרעה לשוטר, העלבת שוטר והפרת שלום הציבור.

עו"ד אביחי חג'בי שייצג את העצור מטעם ארגון חוננו טען כי השארתו במעצר אינה חוקית וכי לא היתה סיבה למעצרו מלכתחילה שכן אין באמירות שיוחסו לו לעלות לכדי עבירה פלילית, וכי היכרות השוטרים עם החשוד כעיל הר הבית אין בה כדי להתיר להם להרחיקו מהמקום.

השופטת מוריה צ'רקה קבעה בסופו של דבר כי קיים חשד סביר לעבירה של הפרת שלום הציבור בלבד שכן מחומר החקירה עולה ש"המשיב ניסה להיכנס להר הבית ובכך להפר את הסטטוס קוו במקום הרגיש והקדוש", כלשונה.

השופטת דחתה את מרבית בקשת המשטרה וקבעה כי הוא יורחק מהר הבית ומבואותיו ל-21 יום מבלי להפקיד כסף או לחתום ולו על ערבות עצמית, זאת לאחר שהתרשמה כי הוא לא הפר את ההרחקה הקודמת שנתן לו בית המשפט. השופטת קבעה כי שאלת חוקיות המעצר עצמו "אינה רלוונטית לתנאי השחרור".

יש לציין כי לפני מספר חודשים זכה העצור בסכום של 32,000 אלף ש''ח בתביעה אזרחית שהגיש נגד המשטרה בגין מעצרי שווא בנסיבות דומות במבואות הר הבית.

הוא יוצג בידי עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו וגם במקרים אלו טענו במשטרה כי הוא הפר את שלום הציבור בכך שהגיע למבואות הר הבית, אולם בית המשפט קבע כי על המשטרה לפצותו בגין שני מעצרי שווא, וזאת בנוסף לפיצוי שקיבל בגין חיפוש לא חוקי שנערך על גופו.