בית משפט
בית משפטצילום: iStock

לאחר 10 שנים של מאבק משפטי, פסק שופט בית המשפט בקליפורניה ג'ון וולטר כי שני הציורים "אדם וחווה" שצויירו על ידי אמן הרנסנס הגרמני לוקאס קראנאך בשנת 1530 יישארו במוזיאון, ודחה את טענות בני משפחתו של אספן יהודי-הולנדי בשם ז'אק גאודשטיקר כי הוא בעליהם החוקי של הציורים.

גאודשטיקר רכש את הציורים היקרים בשנת 1931 לאחר שהם הוצבו למכירה פומבית על ידי המשטר הסובייטי. עם פלישת הנאצים להולנד בשנת 1940 נמלטו גאודשטיקר ומשפחתו על ספינה לדרום אמריקה, אולם אספן האמנות נספה בתאונה על הסיפון.

הנאצים השתלטו על אוסף האמנות של גאודשטיקר, ובסוף המלחמה נפלו הציורים לידיהם של חיילי בנות הברית. בשנת 1971 נרכשו הציורים שהועמדו שוב למכירה פומבית על ידי מוזיאון "סיימון נורטון" בקליפורניה.

לפני כעשר שנים פנו בני משפחתו של האספן היהודי המנוח לבית המשפט ודרשו לקבל חזרה את הציורים, שערכם נאמד כיום ב 4.8 מיליון דולר, לידיהם.

השופט וולטר החליט לדחות את הדרישה בטענה כי בני המשפחה לא טרחו לדרוש את הציורים בחזרה מאז סיום מלחמה העולם השנייה. "מאחר ובני משפחתו של גאודשטיקר החליטו לא לבקש את החזרת הציורים אחרי המלחמה משיקולים כלכליים, הם ויתרו באופן מעשי על בעלתום על הציורים" קבע השופט וולטר.

מאריי פון סהר, חותנתו של אספן האמנות היהודי המנוח, הודיעה כי תערער על הפסיקה. "ברור שהגברת פון סהר מאוכזבת מהחלטת בית המשפט" אמרו עורכי דינה. הם גם דחו את הטענות שהציגו עורכי הדין של המוזיאון האמריקאי, לפיה אביה של פון סהר היה בעצמו חבר במפלגה הנאצית.

"שימוש במידע כזה על מנת להכפיש את שמה של פון סהר הוא לא יותר מאשר נסיון חסר טעם לחמוק מאחריות על אי החזר יצירות אמנות שללא עוררין נגנבו ממשפחתו של בעלה" טענו עורכי הדין.