שלח עם השגרירים, בגבול הצפון
שלח עם השגרירים, בגבול הצפוןצילום: יח"צ

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד וחבר ועדת החוץ והביטחון, קיים היום (חמישי) סיור בצפון הארץ עם שגרירים המוצבים בישראל, לרגל עשור למלחמת לבנון השנייה .

בסיור נטלו חלק בין היתר שגרירי אוסטרליה, האיחוד האירופי, ספרד, נורבגיה, דנמרק, הונגריה, ליטא, איטליה, סלובניה ומלטה.

ח"כ שלח דן עם השגרירים בסוגיות ביטחוניות עדכניות בגבול הצפון, תיאר את העימותים בין ישראל לבין גורמי טרור בלבנון בעשורים האחרונים - והציג את האיומים העדכניים על האוכלוסייה האזרחית, מעורבות חיזבאללה בקרבות בסוריה ונאומו האחרון של חסן נסראללה, אירועי מלחמת לבנון השנייה ועוד.

הוא התייחס לאיומים הקיימים בגבול הצפוני ואמר, "אנחנו צריכים להיות מוכנים למלחמה אך לעשות הכל לפני כדי למנוע אותה. בשונה מעזה פה לא צריך לחפור מנהרות כדי לחדור לשטח ישראל. תוואי השטח הוא כזה שאפשר להגיע דרכו בקלות לישובים צמודי הגדר. האיום שמציב חיזבאללה הוא ייחודי, ואנו צריכים ללמוד מהעבר ולהקדיש מחשבה יומיומית להתמודדות איתו".

הוא הוסיף, "יש מולנו איום גדול ומורכב, שמצריך דרכים חדשות ומגוונות להתמודדות מולו. חשוב שגם במדינות שאתם מייצגים יבינו את אופיו וחומרתו".

שלח דיבר גם על הגזרה הדרומית וציין כי "אם הכוונה שלנו היא לדחות את הסיבוב הבא, האינטרס שלנו הוא להרגיע לחצים בתוך עזה. אנחנו צריכים לעשות צעדים אקטיביים, כמו למשל לספק לתושבי עזה מים מותפלים, בעודנו מכינים את צה"ל ואת העורף טוב יותר לאפשרות של עימות".

דייב שארמה, שגריר אוסטרליה בישראל, אמר בתגובה כי "הסיור הזה היה תזכורת למצב הבלתי יציב שעדיין קיים בגבול ישראל לבנון. תקרית קלה יכולה בקלות לעורר קונפליקט משמעותי עם השלכות קשות ובלתי צפויות לאזרחים משני הצדדים. תפקידה של הקהילה הבינלאומית, כולל אוסטרליה שלוקחים חלק בכוחות היוניפיל, היא לקדם יציבות באזור העדין הזה".

הסיור כלל ביקור במצפה דדו שליד מטולה, נקודת התצפית בהר אדיר, נקודת החטיפה של אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז״ל וגן הזיכרון לסגן פז אליהו ז"ל שנפל במבצע צוק איתן.