הרב ישראל מאיר לאו
הרב ישראל מאיר לאוצילום: Miriam Alster FLASH90

רבה של העיר תל אביב-יפו, הרב ישראל מאיר לאו, הגיב בצהריים (שישי) להחלטת ראש הממשלה נתניהו לאפשר עבודות תשתית של רכבת ישראל במהלך השבת, בשל העובדה שאם הן תבוצענה ביום חול יהיו כרוכות בסיכון חיים.

לדברי הרב לאו, השימוש במונח "פיקוח נפש" בכל הקשור לעבודות התשתית במסילות רכבת הוא מוגזם ויש לשקול בכובד ראש את ההיבט ההלכתי של חילול השבת אל מול הסיכוי שבפגיעה בחיי אדם.

הרב ישראל מאיר לאו אמר ל"קול ישראל" כי בשנים האחרונות יש מי שבצורה שיטתית רומס ברגל גסה את הסטאטוס קוו ואת סוגיית שמירת השבת במרחב הציבורי.

נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנע הבוקר את המשבר הקואליציוני סביב עבודות התשתית של רכבת ישראל שתוכננו בשבת.

נתניהו קבע כי רק העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון. העבודות על מסילת הרכבת בנתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולכן לא יתקיימו בשבת זו.

הודעת ראש הממשלה הגיעה לאחר שהקואליציה כמעט נקלעה למשבר בשל אותן עבודות תשתית שתוכננו לשבת, והסיעות החרדיות השמיעו התנגדות נחרצת.

נתניהו נאלץ להתערב כדי לפתור את המחלוקת, ולאחר דיונים ארוכים החליט כאמור שבשבת יתקיימו רק עבודות שכרוכות בסיכון חיים אם הן יבוצעו ביום חול. נסביר כי עבודות התשתית בנתיבי איילון מצריכות חסימת הכבישים באזור. המשטרה קבעה שאם החסימה תתבצע באמצע השבוע, היא תסכן את חיי האזרחים.

בנוסף, נתניהו הורה על הקמת ועדה שתפקידה להדק את התיאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ"לית משרד התחבורה, מפכ"ל המשטרה ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם.