אלאור אזריה מגיע לבית המשפט

משפטו של החייל היורה בחברון, אלאור אזריה, מתחדש הבוקר (ראשון) בבית הדין הצבאי ביפו לאחר הפסקה של כחודש ימים.

במהלך הימים הקרובים ימשך שלב ההגנה במשפט, במהלכו צפויים סנגוריו של אזריה לזמן לעדות קצינים שהיו בשטח וכן עדים מומחים.

העד הראשון העולה הבוקר על דוכן העדים הוא סא"ל (מיל') אליהו ליבמן, קצין הביטחון של הישוב היהודי בחברון המשרת במילואים כמג"ד בחטיבה מרחבית. ליבמן, חיסל את המחבלים בפיגוע שבו נהרג אל״מ דרור ויינברג, מח"ט חברון.

בעדותו ציין ליבמן כי הייתה הרגשה מאד לא פשוטה בקרב חיילים ומפקדים, גם במערך הסדיר וגם במערך המילואים, בעקבות ההתנהלות באירוע המדובר.

ליבמן הוסיף כי החשש שהמחבל נושא על גופו מטען לא היה מנותק מהמציאות, מאחר שלדבריו המחבל היה לבוש במעיל שחור מנופח למרות שמדובר היה ביום חם. "לא יריתי כי המ"פ היה שם ואני לא מתערב. לא צעקתי 'מטען' כי ברור כשמש, גם למ"פ, שאני לא צריך להגיד לו להיזהר. הדברים ידועים וברורים".

קב"ט חברון בבית הדין, הבוקר
קב"ט חברון בבית הדין, הבוקרצילום: אלירן אהרון

בעדות התייחס ליבמן גם לדברים שצוטטו בשמו לאחר האירוע בין היתר מצד שר הביטחון יעלון, לפיהם גם הוא סבר שהירי לא היה מוצדק. "הכניסו לי מילים לפה", אמר ליבמן והוסיף כי התחושה לאחר האירוע היתה שיש חוסר רצון להגיע לחקר האמת.

"כמה ימים אחרי האירוע קיבלתי טלפון מאחד מאנשיו של יעלון שדיבר איתי על מה שהיה. בסוף השיחה יעלון אמר לו: 'אפילו קב"ט חברון חושב שהירי לא תקין'. הבהרתי לאותו עובד: שקר וכזב. בדיוק ההיפך. יעלון יכול לפנות אליי אישית ולברר את העניין. יעלון לא פנה אלי עד היום".

ליבמן התייחס גם לאירועי אותו יום ולמצב בזירת האירוע. לטענתו "בזמן האירוע היה המון רעש וצעקות, בין השאר נצעק 'תיזהרו מהסכין, יש עליו מטען'. כל מי שהיה בזירה הרגיש סכנה".

"הגעתי דקות ספורות לאחר לא מעט מהפיגועים, שמחבל ניסה לפגוע בחברים שלהם, והם אמרו אמירות דומות כמו 'טוב שהוא מת'", הוסיף הקב"ט. "מכיוון שלוחמי צה"ל הם החיילים המוסריים שאני מכיר, באופן טבעי ללוחם אחרי שהוא הורג מחבל, הוא יכול להרגיש במידה מסוימת, וזה נאמר בלא מעט אירועים כאלו - זה משהו שמובן ויכול לקרות".

ליבמן טען בעדותו כי היה עד למקרים נוספים של מחבלים שנורו בראשם "באירועי הטרור שבהם נכחתי, ראיתי במו עייני שבכל פיגוע שהמחבל יצא להתקפה, הלוחמים ירו במחבל למרכז מסה עד שנוטרל וכדור בראש כדי לוודא שהמחבל לא יצליח להפעיל חגורת נפץ או להמשיך את הפיגוע".

"יש כאלה שחושבים שאם יורים במחבל כדור והוא נופל על הרצפה, אז הוא מנוטרל", אמר ליבמן, "מחבל מנוטרל זה שתי אופציות - או שהגיע לבצע פיגוע ובמסגרת הוראות פתיחה באש הוא מחוסל - מטח ירי למרכז הגוף ואז לאחר מכן כדור נטרול בראש, או כשהמחבל נבדק על ידי חבלן ואזוק באזיקים בידיים וברגליים".

הסנגור עימת את ליבמן עם דברים שאמר מפקד הפלוגה, תום נעמן, על אנשי הישוב היהודי בחברון, וליבמן השיב על כך, "למ"פ אנחנו חייבים הרבה בגזרה, ובאופן אישי הוא איש נעים, אבל אמירתו מקוממת וכפויית טובה. החיילים שהיו באירוע קפצו לאירוע כדי להציל חיים".

בהמשך הדברים התייחס ליבמן לעובדה שלמרות נוכחותם בשטח לא זימנו מפקדי צה"ל אותו או את אנשיו לתחקיר המבצעי שנערך, והעיר כי הדבר איננו מקרי להערכתו, "זה בעקבות כל ההתנהלות שהתחילה מעמדתו של שר הביטחון מספר דקות אחרי האירוע".

ליבמן ציין בעדותו "יש לי המון הערכה למח"ט יריב בן עזרא. יש לו המון זכויות, אבל גם כישלונות שבהם נרצחו יהודים. אני מאוד מעריך אבל לא יכול לשתוק כשמפקירים חייל בשטח".

ליבמן התייחס בדבריו גם לתובע הצבאי, סא"ל נדב ויסמן, ואמר "מזעזע אותי שסא"ל במיל' שעזב את האזרחות שלו ועושה הכל כדי להרשיע חייל וזה מזעזע אותי".

נציין כי התובע הצבאי ביקש משופטי בית הדין הצבאי למחוק את עדותו של ליבמן מהפרוטוקול בטענה שדבריו מוכיחים שמדובר בעדות סברה.

ליבמן טען גם שהדרישה לטפל במחבל לפני בדיקת חבלן מסכנת את כל הנוכחים, "אני חושב שזה חוסר אחריות לגשת ולטפל במחבל שהוא כבר שפך דם של לוחם צה"ל והוא עדין לא מזוכה על ידי חבלן. מי שמחליט לטפל במחבל שעדין לא זוכה מסכן את כולם. איך אפשר לסכן ככה את הכוחות שבשטח? זה פשוט שערוריה".

"אנחנו בזירה מאוימת עם מחבלים שבאו לשחוט ולגרום לכמה שיותר נזק. הם נעלמו מהרדאר של כוחות הביטחון השב"כ והמודיעין. אף אחד לא יודע כמה אמל"ח יש עליהם ומה הכוונות שלהם ולכן כשלוחם צה"ל מצטיין מזהה את המחבל והוא לובש מעיל חם כזה אני חושב שהוא פעל כנדרש ומנע אסון. אם היה לו מטען כולנו היינו מעלים אותו על נס. לצערי בגלל סרטון של בצלם הופכים את היוצרות על פיהם. עצוב לי שכך המצב ואני מקווה שהעוול הזה יתוקן", הוסיף.

אביו של אלאור אזריה, צ'רלי, עדיין מאושפז בבית החולים בעקבות אירוע מוחי שעבר לאחרונה.

סנגורו של אזריה, עו"ד בנימין מלכא, ציין הבוקר עם כניסתו לבית המשפט, "לאחר שנחשפנו לעדי התביעה, שמרביתם סתרו את אין לנו ספק בכלל שעם עדי ההגנה האמת תצא לאור, צדק יראה, צדק ייעשה וחפותו של סמל אזריה תוכח מעבר לכל ספק".

כעדים מומחים צפויים לעלות לדוכן העדים בימים הקרובים אלוף (מיל') עוזי דיין, אלוף (מיל') דן ביטון, ותא"ל (מיל') שמואל זכאי.

קטעים מתוך תצהירי העדות הראשית של הקצינים הבכירים שפורסמו לאחרונה בכלי התקשורת מלמדים כי השלושה סבורים שהפיקוד בשטח באירוע בחברון לקה בחסר וכי אלאור אזריה נהג באופן שמתבקש מהסיטואציה שבה היה נתון.

מחוץ לבית הדין הצבאי
מחוץ לבית הדין הצבאיצילום: אלירן אהרון