אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: thinkstock

דובה, כלבה מסוג רועה בלגית מכרמיאל, יצאה לטיול ערב עם בעליה, ולטענת גבר שרץ עם ילדתו בפארק – הכלבה תקפה אותו.

בעליה של הכלבה טען מנגד כי תלונתו של עובר האורח מצוצה מן האצבע, ונובעת ממניעיי נקמה אישיים.

חרף עדויות של עוברי אורח שהיו עדים לתקרית - כי לא היה כל מגע בין הכלבה לבין המתלונן,
הוציא מנהל השירותים הווטרינרים בכרמיאל צו הסגר לעשרה ימים נגד הכלבה תחת החוק למניעת כלבת – וזאת לביצוע תוך 24 שעות ממועד מתן הצו.

בעקבות הוצאת הצו פנו בני המשפחה בעלי הכלבה לעו"ד סיון זבולון-נוה העוסקת בזכויות בעלי חיים,
אשר הגישה בשמם בקשה בהולה לבית משפט השלום בחיפה למניעת צו ההסגר לכלבה. עורכת הדין ביקשה לאפשר לכלבה לרצות את הסגר-בית בבית המשפחה, תחת פיקוח וטרינר מטעמה.

עו"ד זבולון-נוה טענה, במסגרת בקשתה, כי בת המשפחה בעלת הכלבה היא אישה חולת סרטן,
אשר נוכחות הכלבה מסייעת לה רבות בהתמודדות עם מחלתה.

כמו כן, טענה עו"ד זבולון-נווה, ששלל העדויות ממקום האירוע מצביעות על כך שהכלבה כלל לא נשכה את המתלונן, ובכל מקרה היא מחוסנת, כך שאין כל סכנה שהיא חולה בכלבת.

שופט בית משפט השלום בחיפה, אהרון שדה, קיבל את בקשת המשפחה, ופסק כי הכלבה תושם בהסגר ביתי, וכי הווטרינר ד"ר שגיב דורון, וטרינר המשפחה – יפקח באופן יומיומי על כך שהכלבה לא מפתחת תסמיני כלבת.

השופט ציין בהחלטתו, "מצאתי כי החלופה המוצעת ע"י המבקשים, ראויה, בטוחה, איננה מסכנת את הציבור ומאזנת בין האינטרסים השונים כאשר לנגד עיני עומדת גם טובתה של המבקשת אשר נזקקת כעת, במסגרת מאבקה במחלת הסרטן, לכלבה אשר נותנת לה נחמה וכוח להתמודד עם המחלה והטיפולים. היות ויש להניח כי הכלבה אינה חולה בכלבת, הרי שאי הכנסתה להסגר במתקן העירוני שלו מגבלות משלו, תגן גם על בריאותה, הפיזית והנפשית".

עוד ציין השופט שדה, "בית המשפט יוצק תוכן להוראות החוק. יש להימנע מהחלטות 'יבשות' המנותקות מהמציאות. הכלבה מחוסנת, מדובר בכלבת בית מטופלת שהסיכוי שהיא חולה בכלבת אפסי ואם אנהג בזהירות בניסוח, ההסתברות 'נמוכה ביותר'. יש לקוות כי החלופה של הסגר בפיקוח פרטי תתגבש לכדי הוראה חוקית ולא רק תהיה יציר הפסיקה".