זהבי ופרס היום. שגריר של שלום
זהבי ופרס היום. שגריר של שלוםצילום: יוסף אבי יאיר אנגל

"סימן ההיכר שלך הוא "פיו פיו"? מעתה תוסיף לו את המילה "חו- פינג"- שלום בסינית", כך אמר היום (ראשון) הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, בטקס מינויו של ערן זהבי, קפטן נבחרת ישראל בכדורגל ושחקנה של קבוצת גוואנגז'ו הסינית לשגריר מטעם מרכז פרס לשלום בסין.

בפעם הראשונה מאז עזב את הארץ לטובת הליגה הראשונה בסין, חזר זהבי לישראל וזמן קצר לאחר נחיתתו קיבל את מינוי שגריר של שלום בסין מידי פרס.

במסגרת הטקס, שהתקיים בהשתתפות שגריר סין בישראל ג'אן יונג-סין ונציגי השגרירות, התייחס פרס לסיבה בגינה הוא ממנה את זהבי לשגריר שכזה.

"ערן- מאז ומתמיד היית מחנך ודוגמא למופת לילדי ישראל בשאיפתך לסובלנות ושלום- על המגרש ומחוצה לו, אני בטוח שתפעל באותה צורה בעודך מייצג את ישראל ואת מרכז פרס לשלום וחדשנות בסין. הכדורגל מהווה שפה בינלאומית בה לא חשוב אם מדברים עברית, ערבית או סינית, לכולם יש מקום על המגרש. אני מאמין כי הילדים שפה עמנו ומשחקים יחד יובילו לקידום השלום- שיחל תחילה בין אנשים".

עוד אמר פרס, כי "בפעם הראשונה בכל שנות קיומן של ישראל וסין יש לנו קבוצה משותפת שמשחקת יחד- זהו צעד משמעותי נוסף ביחסים הקרובים שיש למדינת ישראל עם סין".

במהלך הטקס העניק פרס לזהבי חולצה עליה מוטבע שמו והטייטל "ambassador for peace", כשזה התייחס להיותו של זהבי דמות לחיקוי למאות אלפי ילדים וילדות, ישראלים וסינים, יהודים וערבים, המאמינים שלספורט בכלל, ולכדורגל בפרט, יש את הכוח לאחד ולגשר בין אנשים ובין עמים.

זהבי, שכזכור עזב לאחרונה למגורים בסין, התרגש מאוד מהמחווה ואמר: "זהו כבוד ענק להיות כאן ולהיות ממונה לשגריר של שלום בספורט על ידי הנשיא התשיעי, השגריר הסיני ומרכז פרס לשלום וחדשנות. אני רואה את המינוי הזה כאתגר כי אני כבר לא מייצג רק את עצמי אלא את כלל מדינת ישראל ומבטיח לייצג אותה בכבוד ולמלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר".

עוד אמר קפטן נבחרת ישראל ומי שכיכב בשנים האחרונות בליגת העל הישראלית, "אנחנו כשחקני כדורגל חייבים להוות דוגמא עבור ילדים ולהבהיר להם כי לא משנה מאיזה דת וגזע הם- לכולם יש מקום על מגרש הכדורגל".

"שלום וסובלנות הם הדרך לקידום השלום ואין דרך טובה יותר לקדם את אלו מאשר דרך משחק הכדורגל", אמר שגריר סין בישראל ג'אן יונג-סין.

עוד לפני הטקס הרשמי, השתתפו זהבי ופרס באימון ראווה של כדורגל לשלום עם עשרות ילדים ישראלים ופלסטינים - שחקני נבחרת השלום של מרכז פרס. לנבחרת זו הצטרפו הבוקר באופן ייחודי ילדיהם של עובדי השגרירות הסינית בישראל וכך בעצם תיקשרו הילדים, הדוברים שלוש שפות שונות, בשפת הכדורגל.