90 לגאולה כהן

במרכז מורשת בגין בירושלים נערך (יום א') ערב הוקרה מיוחד לציון 90 שנים להולדתה של גאולה כהן, אשת ארץ ישראל, חברת הכנסת לשעבר וכלת פרס ישראל.

"מרגע שאדם נברא העולם השתנה והיה לאחר", אמרה כהן לערוץ 7. "גם אנחנו השתנינו אבל כמה שלא השתנינו תראה איזו אהבה, איזו התרגשות יש בין כל חברי הלח''י והחברים שהיו איתי כמעט בכל הפעולות שאני פעלתי בארץ ישראל.

"זה כל כך מרגש אותי", הודתה כהן. ''האנשים מחייכים אלי, אני רואה את מה שהם עשו פה וזה מאוד משמח אותי. גם ערוץ 7 יש לי חלק בו, תודה רבה רבה''.

באירוע השתתפו, בין היתר, נשיא המדינה ראובן ריבלין, בנה של גאולה כהן השר צחי הנגבי, השר לשעבר אהרון ידלין, האלוף במיל' יוסי בן חנן, קצין החינוך הראשי לשעבר תא"ל במיל' אלי שרמייסטר, לוחמת הלח"י יעל בן דב, מנהל הטלויזיה הישראלית לשעבר ובנו של מפקד הלח"י אברהם שטרן ז"ל - יאיר שטרן, איש ההתיישבות בני קצובר והסופרת והמחזאית נאוה מקמל-עתיר.

המשתתפים צפו במושבי פאנל מרכזיים שעסקו בתחנות חייה של כהן כחברה בלח"י, פעילותה כפוליטיקאית בכנסת ישראל, עשייתה למען ההתיישבות ביש"ע וכן עשייתה התרבותית-לאומית.

מימין: ריבלין, גאולה כהן, הנגבי
מימין: ריבלין, גאולה כהן, הנגביצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בנאומו "חסידים נהגו לקרוא ביום הולדתו של אדם את מזמור התהילים המסמל בגימטריא את מניין שנותיו".

"מזמור צ' שאנו קוראים לכבודה של הגברת הראשונה של ה'ימין' הישראלי, גאולה כהן האהובה עלינו מאוד, אנו מוצאים את המילים המדויקות ביותר לסיכום חייה עד כה- 'שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ- שְׁנוֹת רָאִינוּ רָעָה' כמה יפה וקולעת תפילתו של דוד המלך וכמה מתאימה היא לגאולה שלנו.

בקוראי אותן, את המילים הנצחיות הללו, אני רואה את העינויים, את השנים הרעות אותן ראתה גאולה ואת ימי השמחה שהיו כפולים ומכופלים. אני רואה אותך גאולה חיה את חיי המחתרת, ימיך אדומים ולילותייך שחורים ואת נרדפת, יוקדת בלהט הפנימי של זירוז הגאולה, חירות ישראל. את המיקרופון שהיה שופר המחתרת, שופר הגאולה אליו חזרת גם לאחר שנאסרת ונמלטת".

הנשיא המשיך את דבריו, "אני רואה איך הרעיונות עליהם נלחמת, נאמת וכתבת קיבלו צורה וגוף עת שעטו כוחותינו לשחרור ארץ ישראל מעול זר. גם בכנסת, לא חדלת מלהיות גאולה- 'ממשיכה את המלחמה בחזית לגאולת ארץ ישראל ועם ישראל' כדברייך. כמחוקקת ידייך כוננו מציאות שמשנה את ההיסטוריה כשהיא מקבעת את ירושלים והגולן בספר החוקים הישראלי, כחוק יסוד, כי ארץ ישראל ובירת ישראל הן יסוד היסודות. אורחת הכבוד, כלת הערב, גאולה, היא לוחמת חירות ישראל ברובד העמוק של הרעיון".

בסיום פנה הנשיא אל גאולה וברך אותה, "ומה נותר לי לאחל לך, גאולה שלנו, ביום הולדתך התשעים, או אולי ה-4000, כמניין שנותיו של עם ישראל כפי שאת מעידה על עצמך בספרך, שהאש היוקדת בך תמשיך לתדלק את מדורת הגאולה של עם ישראל שאת כל כך אוהבת."

ריבלין מברך את גאולה כהןערוץ 7