אילוסטרציה
אילוסטרציהיחצ

אדם שמזדהה כבעלה לשעבר של אישיות פוליטית פנה לציבור באמצעות הפייסבוק בבקשה לסייע לו, לאחר שלדבריו, אותה אישיות פוליטית לקחה את שתי בנותיהם לרוסיה בניגוד לרצונו ומבלי ליידע אותו.

"אני די נרגש כרגע", כתב האיש, חוקר רפואי במקצועו, בפוסט שהעלה לקראת כניסת השבת. הוא סיפר שהוא אב לשתי בנות בגיל 7.5. לדבריו, לפני כחודש, גרושתו בקשה ממנו את הסכמתו – באמצעות בית המשפט להוציא את הילדות לחו''ל לפרק זמן מסוים.

"אני סירבתי ואת ההסברים שלי הגשתי לבית המשפט", סיפר. כעבור שלושה שבועות, לדבריו, קיבל הודעה כי שופטת מסויימת החליטה שהילדות יכולות לקבל דרכון, אך לא נאמר כי החליטה להתיר את יציאת הילדות מהארץ או לבטל את צו איסור היציאה מהארץ שהיה תקף לגביהן (ועל כן חשב, כנראה, שאין סכנה שהן יצאו ללא הסכמתו).

"כעבור שבוע אני מקבל מעורך הדין של גרושתי בקשה נוספת בלי להתייחס לטענות שהגשתי בכתב
ההגנה שלי, לאף נקודה שהדגשתי... לא מצד השופטת ולא מצד עורך הדין של גרושתי", המשיך וסיפר.

"לפני שעה אני מקבל במייל מעורך הדין של גרושתי מכתב, שהילדות קיבלו אישור לצאת מהארץ לפי ההחלטה של שופטת תורנית אחרת. ובמקרה אני מגלה שהילדות שלי כבר בחו''ל. כל זה קורה שעתיים לפני כניסת שבת. אני עד עכשיו לא יודע מה השופטת החליטה", כתב האב הנסער.

"יש לי הרגשה שאין לי זכויות", הסביר. לדבריו, בשל פרטים מסוימים בביוגרפיה של אשתו לשעבר, ובשל תפקידה הנוכחי, יש לו חשש לביטחון של בנותיו.

נדגיש כי לקיחת קטינים לחו"ל מצריכה הסכמה של שני הוריהם, שהינם האפוטרופוסים החוקיים שלהם על פי החוק הישראלי. במקרה של העדר הסכמה, נדרשת הכרעתו של בית המשפט.

במקרה מפורסם מ-2001, חטפה מרינה בלפר, גרושתו של ירון רותם, את בתם המשותפת, לילך. היא טסה איתה לרוסיה, לאחר שקיבלה אישור לצאת מהארץ מהשופט גרשון גרמן – בלי ליידע את רותם ולאפשר לו להתנגד, כנדרש בחוק. אמה של בלפר הועמדה לדין כשביקרה בישראל, ונכלאה בעוון חלקה בחטיפה. היא זכתה לחנינה במסגרת הסדר בין הצדדים, שכלל ביקור של רותם אצל בתו ברוסיה, אחרי שלא התראו כתשע שנים.