ליברמן, גמליאל ואריאל בסיור היום
ליברמן, גמליאל ואריאל בסיור היוםצילום: אריאל חרמוני - משרד הביטחון

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שר החקלאות אורי אריאל והשרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל ערכו היום סיור בפזורה הבדואית.

בסיור, שהתקיים בהדרכת הרשות לפיתוח ההתיישבות הבדואית בנגב, בחנו השרים את פעילות הממשלה להסדרת התיישבות הבדואים.

השר ליברמן אמר בסיור, "אנחנו מסיירים כאן היום, 3 שרים, בפזורה הבדואית כחלק מהמאמץ לפעול להסדרת ההתיישבות ולשילובם של הבדואים בחברה הישראלית. מה שראינו במבט מלמעלה מהמסוק מחייב את כל הרשויות לשתף פעולה ולאמץ תוכנית אחידה. הרשות לפיתוח ההתיישבות הבדואית בנגב עושה עבודה יוצאת מן הכלל שחיכינו לה הרבה מאוד שנים ועכשיו סוף-סוף יש עבודה, יש עשייה ותוכנית ואנחנו נגבה את המאמץ".

בנוגע למשפטו של החייל אלאור אזריה ולתקרית החייל מנצח יהודה, אמר השר ליברמן, "כדאי שהתקשורת הישראלית תזכור שבמדינת ישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית, מי שמרשיע זה אך ורק בית המשפט ובמקרה הזה בית הדין. לא התקשורת אלא בתי המשפט. כל עוד בן אדם לא הורשע הוא זכאי וזה כולל את אלאור אזריה וכולל את אותו חייל מנצח יהודה".

"דבר שני, כדאי לזכור שאנשים שנלחמים בטרור יום יום, שנלחמים במחבלים, לא יכולים לצאת למשימה עם עורך דין צמוד ולכן לפעמים השיקול נכון ולפעמים לא, אבל אסור להביא למצב שבו חייל צריך לבקש עורך דין לפני שהוא יוצא למשימה", הוסיף.

לדבריו, "הייתי מצפה מהתקשורת הישראלית לעשות מאמץ ולחזק את ההרתעה ישראלית מול האויבים ולא להרתיע את החיילים הישראלים במאבק מול המחבלים ומול הטרור. אני רוצה תקשורת חופשית, לא תקשורת שמרתיעה את חיילי צה"ל".

אלאור אזריה
אלאור אזריהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מוקדם יותר הבוקר עלה מפקד המחלקה של החייל אלאור אזריה על דוכן העדים בבית הדין הצבאי ביפו, במטרה להעיד במשפטו של אזריה מטעם ההגנה. המ"מ, ששמו נאסר לפרסום, העיד כי המ"פ תום נעמן ננזף לאחר אירוע הירי במחבל, אך ציין כי איננו יודע מה העילה לנזיפה.

בתשובה לשאלה ציין המ"מ כי הסיבה שאיש לא ניגש למחבל ששכב ירוי על הרצפה הייתה העובדה שהמחבל לא עבר בדיקת חבלן, וכי הוא הזהיר את החיילים שלא לגשת אליו.

הסנגור ביקש מהמ"מ להתייחס לעדות שנשמעה מפי אחד החיילים, לפיה לאחר האירוע הובהר על ידי המפקדים לחיילים כי האירוע שבו ירה אלאור אזריה במחבל הוא אירוע חמור.

המ"מ ציין בתגובה כי מפקד הפלוגה קיבל הוראה לפיה כל אחד מהמ"מים יערוך שיחה למחלקה שבפיקודו ויבהיר לה עד כמה מדובר באירוע חמור. הוא אף ציין כי השיחה נערכה עוד לפני שחלק מהחיילים נקראו לחקירה.

לדברי המ''מ, היה חשש שהמחבל נושא על גופו מטען חבלה, מאחר שידיו היו מוסתרות. המ"מ אף הוסיף וציין כי החשש שיום אחד פיגוע דקירה יתגלגל למשהו חמור יותר עמד כל הזמן ברקע.

לאחר שמישהו במקום צעק שהמחבל נושא על גופו מטען החשש הפך לעוד יותר סביר. "צעקתי שיזהרו ממטען. כששומעים צעקות נוספות, זה נראה הרבה יותר סביר. בסוף לתושבים בחברון יש ניסיון- הם חיים שם".

"אני לא חושב שאפשר לומר על זירה כלשהי שאין חשש ספציפי. אמרתי לתום על החשש", הוסיף.

הסנגור ביקש מהמ"מ להתייחס גם לדברים שאמר המח"ט בעדותו לפיהם ההנחה היא שחגורת נפץ היא לא איום הייחוס בגזרה, וכי כאשר יש אירוע דקירה צריך לפנות כמה שיותר מהר את המחבלים. המ"מ השיב לו שאיננו מכיר את ההנחיה הזו.

בתשובה לשאלת הסנגור האם המחבל שנורה על ידי אזריה היווה באותה עת סכנה אמר המ"מ "לא סתם הצבתי עליו חייל הוא היה בחיים אז הוא מהווה סכנה. על המחבל השני שנורה בראש לא הצבתי חייל".

עם זאת ציין המ"מ כי לא חשב באותה עת שיש לעשות משהו נוסף בעניין, ולכן הסתפק בהצבת חייל שישמור על המחבל.

המ"מ סיפר שכאשר הגיע מפקד הפלוגה תום נעמן לזירה הוא העביר לו את הפיקוד תוך שהוא מציין בפניו את החשש ממטען. המ"מ ציין כי המ"פ לא התייחס יותר מדי לדברים ורק הורה לו היכן להציב את החיילים, "לא הרגשתי שתום לקח את האחריות כמו שצריך".

בתשובה לשאלה כיצד הוצג בפניהם קצין הביטחון של הישוב היהודי בחברון שהעיד אתמול בבית המשפט השיב המ"מ כי המח"ט הציג בפניהם את ליבמן וציין כי הוא יודע יותר מכולם וכי הוא "בעל הבית" בחברון.