שר החינוך והמחנךעוזי ברוך

לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ז הפגיש ערוץ 7 בין המחנך הוותיק, הרב אריה בצלאל, מנהלו עד לא מכבר של בית הספר נועם בנות בירושלים, לבין שר החינוך נפתלי בנט, לשיחה מתוך היכרותו ארוכת השנים של הרב בצלאל את המערכת, קשייה וצרכיה.

את דבריו פתח הרב בצלאל בדברי ברכה לשר הזוכה לפתוח את שנת הלימודים עבור כשני מיליון תלמידים, ומיד העלה מתוך פרשת השבוע, פרשת 'ראה' את חשיבות הדיבור המיוחד לכל אדם ואדם מישראל. השר בנט מצידו מצא את הדברים תואמים את תפיסתו אודות חשיבות החינוך האינדבדואלי לכל תלמיד ותלמיד.בסוף כל המערכת הזו המורה נכנס לכיתה, סוגר את הדלת, ובאותן שעות זה מה שקובע, מה קורה בין המורה והתלמיד, האם יש את הקשב והזיהוי של המורה אצל כל ילד את החוזקות המיוחדות שלו ולתת לילד הזדמנות ולאתגר אותו כדי שהוא יגלה על עצמו את כוחותיו. זהו מבחנו של החינוך

"היסוד המרכזי בחינוך הוא הראיה האישית של כל ילד וילד. אני אמנם שר חינוך של מעל שני מיליון תלמידי ישראל מכל הגוונים וזו באמת אחריות כבדה, ובשבועות האחרונים אנחנו עמלים יומם ולילה להכנת שנת הלימודים. בסוף כל המערכת הזו המורה נכנס לכיתה, סוגר את הדלת, ובאותן שעות זה מה שקובע, מה קורה בין המורה והתלמיד, האם יש את הקשב והזיהוי של המורה אצל כל ילד את החוזקות המיוחדות שלו ולתת לילד הזדמנות ולאתגר אותו כדי שהוא יגלה על עצמו את כוחותיו. זהו מבחנו של החינוך", קובע בנט.

ברוח זו הזכיר השר את החשיבות שהוא רואה בהמשך מגמת הקטנת מספר הילדים בכיתות הנמוכות ובגני הילדים, מהלך שאותו הציב בשעתו כתנאי לקבלת משרד החינוך והקמת הממשלה.

בנוסף שב ומזכיר שר החינוך את החשיבות שהוא רואה בלימודי מתמטיקה ואנגלית ככלי הכרחי עבור ילדי ישראל להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21 בדרכם להצלחה בתחומי הכלכלה והשדה הציבורי לשדרותיו. כל זאת לצד הפיכתה של המערכת לערכית יותר. "אני מאוד מאמין בבתי הספר, בתנועות הנוער, בחינוך לא פורמאלי. הגדלנו מאוד את התקציבים. הכרזנו על השנה כשנת אחדות ירושלים בכל מערכת החינוך. אני רוצה שכל ילד בישראל, דתי וחילוני, יכיר את חגי ישראל, יידע מה זה קידוש, מי היו אברהם יצחק ויעקב ויכיר את ההיסטוריה שלנו, ולא מתוך כפיה. אני לא רוצה להחזיר בתשובה אבל שכל אחד יאהב את העם הארץ והתנ"ך".

הרב בצלאל הגדיר בדבריו את צעדו של השר בנט להקטנת מספר התלמידים בכיתות כ"צעד נועז" ודרמטי, וציין כי כמנהל הוא יודע היטב מה משמעות ההבדל בין כיתה של 28 תלמידים לכיתה בת 42 תלמידים. "כאשר מדובר בכיתות גדולות קשה להגיע לכל אחד, ומגיע לכל תלמיד ותלמיד שיגיעו אליו". ברוח זו שאל הרב בצלאל את השר אודות המשך מגמת הקטנת הכיתות, אם זו תגיע גם לתיכון וחטיבות הביניים. בנט מצידו תיאר את פריסת תכנית הקטנת הכיתות שהחלה בכיתות א' ובכל שנה תלך ותתרחב מתוך ראיית חשיבות ההשקעה דווקא בכיתות הנמוכות ככיתות בסיס שעליהן ניתן לבנות את יכולותיו של התלמיד לקראת מצויינות עתידית. כל זאת כיוון ש"אני מאמין שילד ככל שהוא צעיר יותר היכולת להשפיע עליו היא גבוהה יותר".בשביל זה הגעתי לפוליטיקה ...לחבר את הילדים לאהבת הארץ, אהבת המסורת שלנו, אהבת התורה, ולא בכפייה

לדברי בנט אמנם קיימת חשיבות רבה להשקעה בבחינות הבגרות אך חשוב שהשקעה זו תבוא על יסודות מוצקים הנבנים בגיאלים הנמוכים. עוד ציין כי את תכניתו זו הוא מקדם על אף לחצים לא מעטים המופעלים עליו להעברת התקציבים לכיוון התיכונים אך הוא סבור אחרת.

בהמשך לדברים שיבח הרב בצלאל את החלטת בנט לתגבר ולחזק את מקצועות המתמטיקה והאנגלית, אך תהה כיצד מתכוון השר לחזק את מסורת ישראל במערכת החינוך. שר החינוך השיב לדברים וציין כי הוא רואה בהחדרת האהבה למסורת ישראל יעד עליון, כהגדרתו, ואף הוסיף וציין כי "בשביל זה הגעתי לפוליטיקה". בנט מזכיר בדבריו את הססמא שהובילה את מפלגתו לבחירות – להחזיר את הנשמה היהודית למדינת ישראל, ומוסיף כי "היום כשר חינוך הרעיון הוא לחבר את הילדים לאהבת הארץ, אהבת המסורת שלנו, אהבת התורה, ולא בכפייה", שב והדגיש.

ברוח זו סיפר בנט על התכנית החדשה שעימה יוצא משרדו בתחום זה, תכנית שתהיה בגדר בחירה – תכנית יהדות ישראלית "שכל ילד ייחשף כמה פעמים בשנה בצורה חוייתית לקבלת שבת, לסוכות, לחנוכה, להבין מה עומד מאחורי הדברים. כמה יפה היהדות שאין צורך ליפות אותה. המסורת שלנו מקסימה וכובשת בצורה מובנת ורק צריך לחשוף אותה - שילדי ישראל יכירו".

בנט מספר על מפגש עם בוגר חטיבת הנח"ל שסיפר לו כי חלק ניכר מחבריו היגרו ללוס אנג'לס. "מאוד כואב לי על זה. הדרך היא לצקת לילדי ישראל שורשים הרבה יותר עמוקים. אני יכול לומר על עצמי, אני ממשפחה שחזרה בתשובה והתהליך של החשיפה ליהדות שינה את חיינו מקצה לקצה. אנחנו צריכים לתת את המתנה הזו לילדי ישראל, הן בתכנית הזו, הן בתכנית חמישים שנה לירושלים שבה נביא את ילדי ישראל להכיר ולבקר בירושלים, להכיר שירים יהודיים ושירי ארץ ישראל הישנה והטובה. כל נושא המורשת מתחיל מאברהם אבינו ומגיעה עד מלחמת העצמאות, ששת הימים ועד ימינו אלה, היצירה היהודית והישראלית".

השר מציין כי תכנית זו אינה נכפית על מערכת החינוך, אלא ניצבת לבחירתם של מנהלי בתי הספר בחינוך הממלכתי ורבים מהם מראים התעניינות ורצון לעשות בתכניות אלה שימוש. "אני לא מאמין בכפייה, אני מתנגד לכפייה. אני חשוב שזו דרך שמביאה לאפקט הפוך מזה שרוצים בו. אם מחוקק דתי היה מחוקק איסור נסיעה ביום כיפור היינו רואים אוטוסטראדות... התורה שייכת לכלל עם ישראל ולא לדתיים".

לשאלת הרב בצלאל כיצד בכוונתו להאהיב את תחומי המסורת הללו, משיב בנט ואומר כי הבסיס הוא ההיכרות עם הדברים, עם השבת וערכיה, עם התנ"ך, עם דמויות מופת, עם סיפורו המלא של עם ישראל, היינו מורשת יהדות המזרח והציונות שהייתה בארצות המזרח, כפי שעלה מהמלצות ועדת ביטון. על ההבדלים בין ציונות ארצות אשכנז לזו שבמזרח, אומר בנט כי בעוד באירופה הייתה גם התנגדות גדולה לציונות הרי שביהדות המזרח הייתה התלהבות ותמיכה מלאה בחזון הציונות.יש מרכיב אחד לאיכות הילדים, יותר מכיתה קטנה, מחשבים, טכנולוגיה או צביעת קירות. הכול חשוב, אבל יותר חשוב הוא המורה. אם המורה קשוב ומסור עם תשוקת הוראה, שאוהב את הילדים ואוהב את מה שהוא מלמד, הילדים ממריאים, ואם המורה שחוק זה כבר מאוד קשה ולא יעזרו עוד טאבלטים ומחשבים

מוסיף הרב בצלאל ושואל את השר בנט אודות העצמת המורים שלתחושתו לא דובר בה מספיק, על אף שמדובר באלמנט חשוב ביותר שהמורים זקוקים לו "כאוויר לנשימה", כהגדרתו. "אני חושב שמה שלא מבינים הוא שיש מרכיב אחד לאיכות הילדים, יותר מכיתה קטנה, מחשבים, טכנולוגיה או צביעת קירות. הכול חשוב, אבל יותר חשוב הוא המורה. אם המורה קשוב ומסור עם תשוקת הוראה, שאוהב את הילדים ואוהב את מה שהוא מלמד, הילדים ממריאים, ואם המורה שחוק זה כבר מאוד קשה ולא יעזרו עוד טאבלטים ומחשבים", אומר בנט ומדגיש: "אני גאה במורי ישראל. הם עובדים בתנאים לא קלים, ואני שמח שבעשור האחרון מעלים להם במשהו את המשכורות. אף פעם מורה לא יבוא בגלל משכורת. מורים באים בגלל האידיאל, אבל אנחנו צריכים לתת להם יותר כבוד ומעמד. בעיניי זה המעמד העליון בחברה הישראלית.

מה יותר קדוש מלחנך את ילדינו? ואני רואה את עצמי כשגריר של המורים ואומר גם משהו על המנהלים. גם מנהלי ישראל הם אנשים מופלאים. קשה להם עם הפיקוח של הרשת הרשות המחוז וכו', יש לחץ של הורים ושל ילדים, והאנשים האלה צריכים שקט נפשי כדי לנהל את בית הספר לוגיסטית ועם זה לא לאבד קשר עין עם המטרה שהיא חינוך. המנהלים הטובים באמת יודעים להתמקד בחינוך".

בנט שב ומדגיש: "אני אומר למורים, אני גאה בכם. אני חושב שעם ישראל צריך להיות גאה בכם ואתן לכם את כל הרוח הגבית". לזאת מציג בנט כדוגמא את מאבקו נגד ביטול שעת חינוך בכל בתי הספר ואת הישג הוספת 4.7 מיליארד שקלים לתקציב החדש. "הכסף הזה מסמל שבממשלת ישראל מבינים שהחינוך בראש".מורים באים בגלל האידאל, אבל אנחנו צריכים לתת להם יותר כבוד ומעמד. בעיניי זה המעמד העליון בחברה הישראלית. מה יותר קדוש מלחנך את ילדינו?

ומהעיסוק בהעצמת המורים עובר הרב בצלאל לסוגיית האוטונומיה למנהלים. את שאלתו מפנה הרב בצלאל לשר בין השאר בעקבות המקרה בו קמה זעקה ציבורית בעקבות החלטת מנהל לחייב תלמידות להגיע לבית הספר עם חצאית ארוכה.

"תפיסתי היא שצריך לתת כמה שיותר חופש ואוטנומיה למנהלים", אומר בנט ומוסיף כי כמי שמגיע מעשור של עבודה בעולם ההייטק הוא יכול לספר כי גם שם עבד מול מנהלי החברות באופן בו הוגדרו יעדים ומטרות, ניתנו משאבים ואז "זזתי הצידה וכשהם קראו לי באתי. אחרת לא הייתי מציק להם, אלא עושה בקרה פעם ברבעון. כך גם פה. מול מנהלי בית הספר צריך לקבוע מה רוצים להשיג, מה היעדים הערכיים וההישגיים שלנו ואז לתת לכל מנהל לפעול בלי להגיד לו את האיך. אני מודה שאנחנו נכנסים יותר מדי לחיי המנהלים. יש עוד דרך ארוכה. אני עושה הרבה סיורי פתע בבתי הספר ושם אני לומד הכול. כשאני מודיע עושים חגיגות ודגלים אבל אני לא אוהב את זה. ככה לא לומדים כלום ולא שומעים את האמת. בביקורים הללו למדתי שמנהל טוב לא מחכה שיתנו לו אוטונומיה. הוא לוקח את האוטונומיה. מעט מאוד מקרים ראיתי שבהם מנהל לוקח אחריות ובא מפקח ומקלקל הכול. זה קורה אמנם ואנחנו מנסים להשתפר, אבל מכאן אני מנהל טוב לא מחכה שיתנו לו אוטונומיה. הוא לוקח את האוטונומיה
קורא למנהלי ישראל: תהיו אוטונומים. אוטונומיה זה בראש שלכם בראש ובראשונה".

עוד שואל הרב בצלאל את השר אודות היחס לטיולים ברחבי הארץ התלויים במשאבים כספיים גדולים מאוד ומשום כך גם מגיעים מנהלי בתי ספר רבים לשאלה אם הדבר כדאי להם. שר החינוך משיב מתוך עברו האישי ומספר כי מה שחיבר אותו לארץ היו טיולים רגליים לאורכה ולרוחבה של הארץ, ומשום כך בחר להכפיל ואף למעלה מכך את תקציב 'מסע ישראלי' "שזה מסע מופלא לילדי ישראל. אנחנו במהלך של העצמת הטיולים וגם שינוי אופיים. לפעמים טיולים הם רדודים, מגיעים לקניון וזהו. לא זו המטרה. היעד הוא להפוך זאת מטיול למסע משמעותי והבאתי לכך משאבים רבים".

הרב בצלאל אינו פוסח בשאלותיו גם לסוגיה המטרידה מאוד את ציבור ההורים בציונות הדתית, שאלת העלות הגבוהה של הלימודים, עלות שאינה קיימת במגזרים האחרים. בנט מצידו מציין כי שליחת ילד למסגרת פנימייתית מטבעה עולה יותר."הציבור הדתי שולח את בניו ובנותיו למוסדות שעולים הרבה יותר אבל גם נותנים הרבה יותר. אי אפשר לייצר קסם שבו מקבלים יותר ולא משלמים יותר", אומר בנט ומזכיר בהקשר זה גם את עלויות הלימוד 'ריאלי' שגם הן גבוהות כשגם התמורה בו גבוהה יותר.הציבור הדתי שולח את בניו ובנותיו למוסדות שעולים הרבה יותר אבל גם נותנים הרבה יותר. אי אפשר לייצר קסם שבו מקבלים יותר ולא משלמים יותר

עם זאת מזכיר השר את הקמת הוועדה שבעקבותיה ירדו תעריפי הלימוד בתיכוני החמ"ד בעשרה אחוזים המהווים ראשיתו של פתרון, אם כי הוא סבור כי לא ניתן יהיה להעלים את הבעיה שבבסיסה תשלום רב יותר על תמורה רבה יותר. בנט מדגיש כי על אף שיהיה זה קל עבורו אין בכוונתו להפריח הבטחות חסרות סיכוי. "אנחנו מנסים. יש השתדלות ואני מקווה לשיפור מסוים, אבל עדיין כשמקבלים יותר משלמים יותר.

את השיחה חותם הרב בצלאל בשאלה אודות התאריך העברי והסיכוי, כן או לא, לשימוש בו במערכת החינוך. בנט מודה שמדובר ברעיון מעניין שהוא עצמו אינו מכיר והרעיון יילמד.

בסיום הדברים מברך הרב בצלאל את השר שיעסוק במרוצת השנה אך ורק בענייני חינוך ולא בפוליטיקות ובסוגיות שמסביב. השר מצידו איחל להורים שהשנה הנכנסת תהיה טובה לילדיהם. "אנחנו מסתכלים על כל ילד וילדה. המורים מכוונים להיות יותר אישיים, לזהות את הטוב שבכל ילד וילדה, את החוזקות שבהם, להעצים אותם, לבנות בהם את הביטחון, להנחיל להם ערכים, לצייד אותם בכלים להצליח בעולם החדש שבו אנחנו נמצאים ורק לומר: אני אוהב אותם".