אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: רויטרס

יהודי ניצול שואה ששירת בצבא ארה"ב סיפר בהקלטה ששודרה השבוע שבסוף מלחמת העולם השנייה לכד את יוליוס שטרייכר, נעל אותו במחסן והתעלל בו במשך שלושה ימים.

שטרייכר היה מקורב לאדולף היטלר, והוציא לאור את העיתון האנטישמי הידוע לשמצה, "דר שטירמר".

היהודי, ורנר מריץ, אמר את הדברים בהרצאה בפני אנשי צבא אמריקניים מיחידת העילית "ריינג'רס" ב-2006, והדברים שודרו ביום ראשון בתוכנית של שידורי הרדיו הציבורי בארה"ב.

מריץ סיפר לחיילים שאמר לשטרייכר: "מעכשיו אתה תישן בעירום על הרצפה הקרה הזאת. אתה לא תזוז". אז, לדבריו, הטיל עליו את מימיו. "דבר נורא, לספר לכם את זה... על הראש, בכל מקום. אמרתי לו, אתה עכשיו תשכב שם ותקבל תחושה קטנה ממה של מה שאתם, הנאצים, עשיתם ליהודים".

בהמשך, לדבריו, האכיל אותו קליפות של תפוחי אדמה, שגם עליהן הטיל את מימיו, ורק אחרי שלושה ימים העביר אותו לידי חיילים אמריקניים אחרים.

מריץ עצמו היה פליט שואה שהוחזק במחנה בוכנוואלד למשך שלושה חודשים ב-1938 ואז היגר לארה"ב. ביחד עם מספר יהודים אירופאיים אחרים, גויסו ע"י צבא ארה"ב בזמן המלחמה כדי לסייע בחקירת שבויי מלחמה גרמניים, בשל היכרותם עם השפה והתרבות הגרמנית. אחרי המלחמה, מריץ הקים בארה"ב מפעל טקסטיל. הוא נפטר ב-2010.

מפיקת תוכנית הרדיו, קארן דאפין, אמרה שקיים רק מידע חלקי על האופן בו נלכד שטרייכר, וכי בדרך כלל מייחסים את לכידתו לאדם אחר, אך בהחלט אפשרי שהוא אכן נלכד ע"י מריץ. שטרייכר הוצא להורג במסגרת משפטי נירנברג.