אוושויץ
אוושויץצילום: פלאש 90

ראשי ארגון יוצאי בילגוראיי, יחד עם עמותת התרבות ע"ש יצחק בשביס זינגר בעיר, וראש עיריית בילגוריי, יקיימו אירוע של הסרת הלוט מעל "קיר הזיכרון ליהודי בילגוריי שנספו במלחמת העולם השנייה".

טקס הסרת הלוט יתקיים ביום רביעי הקרוב בשעה 16:00 סמוך לבית העלמין היהודי ברחוב קונופניקי בבילגוריי. בטקס יקח חלק גם שמואל עצמון, מנהל תיאטרון ה"יידישפיל" הישראלי, שנולד בבילגוריי וקיים בשנים האחרונות מספר מופעי תיאטרון בעיר.

הרעיון להקמת הקיר עלה לראשונה לפני שנתיים. לפני המלחמה היו בבילגוריי שלושה בתי עלמין יהודיים, כאשר שניים מהם נהרסו כליל במלחמת העולם השנייה והשלישי נותר הרוס באופן חלקי. "קיר הזיכרון" שייחנך ביום רביעי הקרוב נבנה כמחוות זיכרון ליהודי בילגוריי שהתגוררו בעיר לפני המלחמה ומרביתם הושמדו על ידי הנאצים במהלך השואה.

רבים מהם לא זכו למצבה, ומקום קבורתם של חלקם לא נודע עד היום. השלט יכיל את הכיתוב "נזכור באהבה ובכאב את בניה ובנותיה של קהילה יהודי בילגוריי שנרצחו במלחמת העולם השנייה ע"י הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, הם שהנביטו את זרעי 'הפתרון הסופי', הרוו אותם בדם יהודי והצמיחו רצח עם שכמותו לא ידעה האנושות.

נזכור את אותם שנרדפו וניצודו בידי חיות אדם ברחובות בילגוריי, בנעקרו ממקומות מסתור במרתפים ובעליות גג, שנרצחו ברחובות, באקציות בבית עלמין יהודי זה שחולל ונהרס, במחנות ההשמדה, רובם בבלז'ץ ובמיידנק, ואת אותם שלא שרדו את נתיבי הבריחה ומקומות קבורתם לא נודעו. יהא זכרם ברוך לעולם".

ישראל בר-און מארגון "יוצאי ביגלוריי בישראל" סיפר כי בתום טקס הסרת הלוט תתקיים קבלת פנים לאורחים במרכז התרבות בעיר, ולאחר מכן יתקיים במקום קונצרט של "אנסמבל סולני תל אביב".