לחבק ולהיאבק. חיים ילין
לחבק ולהיאבק. חיים יליןמועצת אשכול. ארכיון

חבר הכנסת חיים ילין תוקף בראיון ליומן ערוץ 7 את יחסו העוין של האו"ם כלפי מדינת ישראל ומתייחס גם לסקר המחמיא של ערוץ 2 המעניק למפלגתו יתרון על פני הליכוד.

דבריו של חבר הכנסת ילין מתייחסים לקביעתה של ועדת המסחר של האו"ם ולפיה ישראל פוגעת בכלכלה הפלשתינית ואילוליה המצור שהיא מנהלת על רצועת עזה הייתה הכלכלה הפלשתינית משגשגת פי שניים. כמו כן נטען על ידי הוועדה כי ישראל גם אחראית לתמותת תינוקות ואינה מאפשר את יציאתם מהרצועה של עזתים הזקוקים לטיפול רפואי הכרחי. את העובדה שישראל מעניקה בעצמה טיפולים רפואיים לבני משפחותיהם של בכירי החמאס בעזה משום מה בוחרים בוועדה לא להזכיר.

חבר הכנסת ילין מגדיר את מכתבה של הועדה כ"שערורייה". לדבריו הוא עצמו הגיע למסקנה לפיה האובייקטיביות של האו"ם הינה "מתחת לכל ביקורת", כהגדרתו.

"חשוב שנדע", אומר ילין, "יוצאים לבתי חולים במדינת ישראל לא מעט תינוקות ומבוגרים מעזה ומתנדבים מישראל מסיעים אותם מהרצועה לבתי החולים ומחזירים אותם חזרה לרצועה. 60 אחוז מהתל"ג בעזה הולך לחפירת מנהרות וטילים במקום למוסדות חינוך תרבות ורווחה".

ילין תוהה כיצד זה ארגון כמו האו"ם יכול להטיח בישראל ביקורת 11 שנים לאחר ההתנתקות שבה הסיגה ישראל את כל כוחותיה והישראלים היחידים המוחזקים בעזה הם גופות החיילים שנלכדו בה.

לדבריו הפלשתינים מפעילים "מערכת משומנת מאוד שאנחנו כמדינה לא יודעים להתמודד איתה הסברתית". הוא מספר על ביקורו האחרון כחלק ממשלחת הכנסת, יחד עם חברי הכנסת בר, בוקר, סאעד וביתן, בארגנטינה פרגוואי ואורוגוואי, שם נחשף לכך שהפלשתינים מחזיקים למעלה משישים תחנות רדיו המשדרות במדינות אלה, בשפתם של התושבים את כל חומרי ומסרי ההסברה שהם חפצים בו.

כשנשאל אם מדינת ישראל מתחילה לנהל התמודדות כלשהי עם התופעה על היקפיה הנרחבים הוא אומר כי מבלי להתייחס לסוגיות של שמאל וימין ולעובדת היותו חבר אופוזיציה, המציאות היא ש"אנחנו מנצחים בכל מלחמה אבל מפסידים בהסברה. גם אם שכנעת נשיא באפריקה או בדרום אמריקה להיות לטובתנו זה לא מספיק. הוא הרי נבחר על ידי העם, ואם העם נגדנו הוא יפיל אותו".

ילין רואה כחובה את גיוסם של מטיילים ישראליים, סטודנטים בקמפוסים ודומיהם למאבק ההסברתי באופן מסודר ומתודרך. "לא יכול להיות שאנחנו הטובים וכל הזמן עושים אותנו רעים". לדבריו אם משרד הביטחון נהנה מתקציב של 60 מיליארד שקל באפשרותו להקצות למשימת ההסברה מיליארד אחד ויחד עם הקצאות מקבילות במשרדים נוספים לייצר מנגנון הסברתי יעיל וראוי.

דוגמא לכשל הסברתי מדיני מוצא חבר הכנסת ילין בהחלטתו של ראש הממשלה לסגור את השגרירות באל סלוודור, החלטה אותה קיבל מתוקף כהונתו גם כשר החוץ. ילין מזכיר כי אל סלוואדור מחזיקה במזרח התיכון שתי שגרירויות בסך הכול, ואחת מהן היא בישראל מתוך כבוד לעזרה שהגישה לה ישראל בתקופה שאחרי מלחמת אזרחית לצורכי שיקום. כעת, הוא משוכנע, עם סגירתה של השגרירות תעבור גם השגרירות של אל סלוואדור למדינה אחרת במזרח התיכון, וממילא הפגיעה ההסברתית והמדינית מול המדינה תהיה ברורה.

מכאן עבר חבר הכנסת ילין להתייחס לסקר המחמיא של ערוץ 2. הוא נשאל אם להערכתו מסעות ההסברה של יו"ר מפלגתו, חבר הכנסת לפיד, שכבר זכה לכינוי 'שר החוץ בפועל של ישראל', הם שגרמו להישג. ילין סבור כי אכן יש לכך תרומה אך הדברים לא מתחילים ומסתיימים בכך.

לדבריו הסקר מדרבן אותו ואת חבריו להמשך פעילות מואצת, אך הם מודעים לכך שהסקר האמיתי הוא הבחירות עצמן ואין להתרשם יתר על המידה מסקרים שכאלה, אלא לנהוג כאופוזיציה ולפעול להקדמתו ככל הניתן של הסקר האמיתי, היינו הבחירות.

ילין מדגיש כי הוא רואה בעשייתו הפוליטית שליחות שנועדה לשנות את פני המדינה מתוך היכרות והכרה בכוחה וייחודה של המדינה. "יש לנו מדינה אדירה ואזרחים מדהימים, אבל אסור שהפוליטיקה תנהל. חייבים לנהל את המדינה שיכולה להוביל את העולם ולהיות אור לגויים".

כשהוא מתבקש לשים את האצבע על מה שמוביל את המצביע הישראלי לתמוך במפלגתו על פני הליכוד הוא אומר: "נלחמים ומסבירים את המצב של מדינת ישראל. אנחנו לא מתלהמים ולא תוקפים. השנאה והפילוג - אנחנו לא שם. למדנו מהטעויות שעשינו בעבר ב'יש עתיד'. אם רוצים להיות מפלגת שלטון צריך להיות אבא של כולם, אנחנו רוצים לחבק את כולם, ולא רק בממד הפוליטי".

ומה באשר ליחסה של המפלגה לחרדים? ילין מציע לנו לשאול את החרדים עצמם ולראות עד כמה שונה יחסה של המפלגה לחרדים מכפי שנדמה, "לאורך כל הדרך מי שרוצה בשינוי אסטרטגיה ולא להיות מפלגת נישה מבין שחייבים לחבק את כולם. כאבא אני לא אוהב ילד אחד יותר מהשני".