בנט ולפיד
בנט ולפידצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

פרופ' אבי דגני, נשיא מכון גיאוקרטוגרפיה, רואה בסקר המעיד על התחזקותה המשמעותית של מפלגת 'יש עתיד' על חשבון הליכוד המשך מגמה אותה ניתן לראות בחודשים האחרונים באופן עקבי לחלוטין.

בראיון ליומן ערוץ 7 מציין פרופ' דגני כי הוא עצמו אמנם לא ערך סקר בשבוע האחרון אך סדרת הסקרים האחרונה שערך מלמדת שאכן לפיד מתקרב לליכוד ובנקודות מסוימות אף עובר אותו.

בדבריו מציג דגני נתונים מסדרה ארוכה של סקרים ושם נראה כי הליכוד מקבל 21, 24, 23 ו-26 ומספרים דומים אחרים ואילו 'יש עתיד' מקבלים 22, 23, ו-25, "כלומר הוא היה קרוב למגע וברגעים מסוימים אולי עבר את הליכוד".

"אני לא מופתע. אני מופתע יותר מהחולשה של הליכוד שלא הגיע כל כך נמוך, אבל ההתקפות על ראש הממשלה ונושא הרכבת יתכן והם שהביאו למציאות הזו", אומר פרופ' דגני המעיר כי חוזקתו של לפיד אמנם מתמשכת אך היא גם קופצנית, כהגדרתו, והיא יכולה לנוע בין 20 מנדטים ל-25, פער שיכול לספק מפלגה ישראלית קטנה.

להערכתו של דגני ההישג המדובר נובע מכך שלפיד מקפיד שלא להתבטא בחריפות בנושאים שנויים במחלוקת ומנגד הוא יודע להתבטא היטב, וכך נוצרת מציאות שבה אין רבים שאינם אוהבים אותו.

ומה לגבי ההמשך? האם הסקר האחרון יכול לגרום לשינוי התנהלות מצד הליכוד או ראש הממשלה? דגני אינו סבור כך ואף אינו בטוח שיש בידי ראש הממשלה דרכים של ממש לפעול ברוח זו, "דברים שעשה, בין אם טובים או לא, אינם נמחקים מהזיכרון הפוליטי, למרות שהוא קצר".

"אנחנו רואים שלמרות ההתקפות על נתניהו שמגיעות ממקומות שונים הוא שומר על יציבות גדולה. כשנשאל הציבור מי יכול להחליף את נתניהו, 26 אחוזים אומרים שאין מי שיחליף אותו והאחרים מקבלים כך – בנט 13-14 אחוזים, יאיר לפיד מספר דומה והאחרים יורדים ל-2-3 אחוזים בלבד.

"יש במדינת ישראל מספר דתות מוכרות – היהודית, המוסלמית, הנוצרית והליכודית... יש גרעין קשה של קרוב לעשרים מנדטים שיצביעו לליכוד בכל מקרה. עבורם זה כמעט כמו דת".

דגני התייחס לעלייה המשמעותית בכוחה של 'הבית היהודי' שעל פי הסקר עולה מ-8 המנדטים שיש לה כעת ל-14 מנדטים, על אף שבנט נחשב בעיני רבים כעושה הבעיות הממשלתי, זה שעוקץ ותוקף את ראש הממשלה.

הוא אומר כי העלייה בכוחו של בנט היא קבועה ומסביר מדוע: "בנט נתפס כמי שאומר את דעתו, והדבר נבדק גם בשאלות פתוחות. הציבור רואה בו כמי שליבו ופיו חד הם, והוא מעז לומר כשצריך גם דברים שהם לא לטובת נתניהו. הוא כאילו מחציף פנים אבל הוא שומר על עקרונות, בעיקר בנושאי ביטחון. מערך המנדטים שהוא קיבל בחודשיים האחרונים נע מ-12 ועד 16".

דגני מציין בדבריו כי בנט מתחיל לקבל תמיכה גם מהציבור החרדי. באשר ליהדות התורה, זו שומרת על כוחה לאחר שזינקה לא מכבר ל-11-12 מנדטים, חלקם של מצביעים אלו חזרו לזרועותיה של ש"ס.

בשמאל, מספר דגני, מרצ נוגסת באופן ברור מהמחנה הציוני שנמצא לאורך זמן בין 8 ל-11 מנדטים. במפלגת השמאל הקיצוני מקבלים בין 6 ל-8 מנדטים ובמקרים מסוימים אף 9 מנדטים.