לפיד ופרס. למה כשל החזון?
לפיד ופרס. למה כשל החזון?צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לפני 5 ימים חגג "הנשיא התשיעי", או בתרגום לעברית מדוברת שמעון פרס, יומולדת 93 על פי התאריך הלועזי.

פרס, אגב, טען לפני איזה 15 שנים בראיון רדיופוני שיומהולדת הוא חוגג דווקא בעברי, כלומר בכ' באב, אבל נניח לזה כרגע.

זנב יום הולדתו של התשיעי, הוא הזדמנות טובה להעיר הערה קצרה אך אקטואלית על איש השלום הבכיר שעדיין חי בתוכנו.

עבור לא מעט אנשים בישראל מסמל שמעון פרס את חזון השלום, ואת האופציה הריאלית שהיתה לממשו, אופציה שנגדעה באיבה בשנות ה-90 (רצח רבין וכאלה). הסיבות לכך הן שתיים: הראשונה: פרס מילא תפקיד מרכזי בגיבוש הסכמי אוסלו, שהיו למעשה הפעם האחרונה שבה ישראל והפלסטינים עשו קולות משמעותיים של מתקרבים לשלום. השניה: פרס סיגל לעצמו בעזרת מעט שאר רוח והרבה יחסי ציבור פוזה של "איש חזון השלום". אם תרצו, בנימין זאב הרצל של תהליך השלום.

והנה, בדיוק על הסיבה השניה אני רוצה להעיר משהו. חזון השלום של השמאל הישראלי הציוני והלא רדיקלי, שפרס הוא המנסח הגדול שלו, מתמצה אולי בשתי ססמאות, אחת פומפוזית והשניה עממית. "מזרח תיכון חדש" ו"לנגב חומוס בדמשק". הבעיה היא שמה שלמרבה הצער מה שהשמאל הישראלי רואה כחזון אחרית הימים הוא חלום הבלהות של רבים עד מאוד בעולם הערבי.

הערבים לא רוצים "מזרח תיכון חדש" שבו ישראל היא חלק אינטגרלי מהמרחב. הם אולי מוכנים לסבול את קיומנו כישות מדינית שתקועה באמצע המרחב הערבי, אבל הם ממש לא מעוניינים להיות חברים שלנו.

רק חסר להם שאלפי ישראלים יגיעו לדמשק לנגב חומוס, בשביל מה זה טוב להם? גם הפלסטינים, שלמדו לחיות בהרבה מובנים לצידם של ישראלים, מעדיפים את הישות המדינית שלהם ריקה מיהודים. נכון, הם כן למדו ליהנות מהיתרונות של כוח הקניה הישראלי, אבל הם בהחלט לא בעניין של נורמליזציה מוגזמת. רוצים שלום? רק עם הוא בא קפוא היטב.

מי שהבין את זה לפחות במידה ההצהרתית הוא יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, שאימץ ססמה שיש בה בעיני משהו חינני.

לפיד חוזר ואומר שמה שאנחנו רוצים הוא לא חתונה עם הפלסטינים אלא הסכם גירושין. העלייה החדה של לפיד בסקרים, ובמיוחד בסקר ערוץ 2 האחרון, בעיקר על חשבון מפלגת העבודה, המפלגה שמייצגת יותר מכל את "חזון השלום על פי שיטת פרס", עשויה אולי ללמד שהתובנה הזו מחלחלת לחלקים נרחבים יותר ויותר בציבור הישראלי.

אז למה גם אם יאיר לפיד יהיה ראש ממשלה לא יהיה כאן הסדר קבע עם הפלסטינים? על זאת ועוד בפעם אחרת