אלימות ברשת. אילוסטרציה
אלימות ברשת. אילוסטרציהצילום: Abed Rahim Khatib / Flash90

נתונים קשים על היקף האלימות ברשת בקרב בני נוער, נחשפים הבוקר (ראשון) בדו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון שמופק באמצעות חברת VIGO.

מהנתונים, שפורסמו לרגל פתיחת שנת הלימודים, עולה כי בכל דקה מועלים ארבעה פוסטים אלימים על ידי נוער ברשת.

עוד עולה מהדו"ח כי מדי יום נכתבים ברשתות החברתיות בישראל כ-800 אלף פוסטים, כאשר 30% מהם נכתבים ע"י בני נוער בגילאי 13-18.

מתוך כ-240 אלף פוסטים הנכתבים מדי יום על ידי בני נוער, כ-2.5 אחוזים שהם כ-6,000 פוסטים, מוגדרים על ידי עורכי המחקר כפוסטים אלימים. פוסטים אלו מהווים קרוב ל-30% מכלל השיח האלים ברשת.

עיקר האלימות ברשת נעשית על ידי בנים (72%) בעוד ניכר כי בנות הרבה פחות אלימות ברשת (28% בלבד) כאשר הביטויים האלימים הנפוצים ביותר קשורים לאיברי מין ומיניות ומהווים 67% מכלל הביטויים בעוד ביטויי אלימות שכליים מהווים 14% בלבד מכלל השיח האלים ברשת בקרב בני נוער.

עורכי המחקר מוסיפים כי ביטויים אלימים אלה נכתבים על פי רוב בתגובות קצרות בנות מילה עד 5 מילים ברשתות החברתיות.

באופן מפתיע אין משמעות לגיל כותבי הפוסטים, והפערים בהיקפי האלימות ברשת בקרב צעירים בין 13-14 לעומת גילאים מבוגרים יותר- כמעט ואינו קיים.

בנוסף, אחד מההבדלים המשמעותיים ביותר ביחס לאלימות ברשת בין בני נוער והמגזר הכללי הוא שבני נוער נוהגים באלימות כלפי נושאים הקשורים לחיי היום-יום שלהם בעוד המגזר הכללי מפנה את האלימות בעיקר לנושאים אקטואלים שעל סדר היום הציבורי.

ענת רוזיליו, מנהלת פרויקט דו"ח השנאה מסרה, "הנתונים שנחשפים היום מעידים על תופעה שורשית של אלימות שצומחת במימדים מפחידים מתחת לרדאר בקרב דור העתיק שלנו. הכתובת מתנוססת על קיר הפייסבוק של ילדי ישראל והאחריות לטפל בצמצום התופעה מחייבת את ההורים, את מובילי דעת הקהל ואת הרגולטור לפעול כל אחד בחלקת גן העדן שלו- כדי להוביל לצמצום התופעה".

הגורמים כלפיהם מופנית האלימות: חברים קרובים - 35%, שיח רכילותי על נער/ה אחר/ת (פנייה בגוף שלישי) – 18%, תגובה לתכני בידור: טלוויזיה, משפיעני רשת וכיו"ב – 12%, תגובה לתכנים אקטואליים – לרוב ימין/שמאל – 10%, שיח רכילותי על ההורים – 10%, שיח רכילותי על המורים – 7%, אחר – 8%.

Vigo סורקת מדי יום את כלל המדיה החברתית בישראל (בלוגים, פורומים, טוקבקים, פייסבוק, טוויטר ורשתות נוספות). כל השיחות נאגרות ונשמרות במיפוי טקסטואלי.

לצורך הניתוח נאספו כל הפוסטים שיש בהם ביטויי אלימות, מיזוגניה או קריאה לאלימות, באמצעות חיפוש טקסטואלי של 200 ביטויי אלימות על כלל הטיותיהם. הניתוח האיכותני מסתמך על קריאת מדגם מייצג רנדומלי ודיפרנציאלי.