"הפגיעה תהיה קשה"
"הפגיעה תהיה קשה"צילום: יח"צ

ערב הסברה בנושא הצלת אתר "כף הרגל" יתקיים היום (ראשון) במועדון מצפה יריחו בשיתוף איגוד ערים לאיכות הסביבה, החברה להגנת הטבע, ועמותת ירוק עכשיו.

"הערב אנחנו מקיימים לראשונה חוג תושבים של אזור מזרח בנימין במטרה לעורר את הציבור ולהפעיל לחץ על מקבלי החלטות שלא להסכים להקמת מטמנת פסולת לערבים בלבד ועוד בשטח C", אומר רכז שמירת טבע ביו"ש של בית הספר שדה עפרה בחברה להגנת הטבע, אריאל פילבר לערוץ 7.

לדבריו, "המאבק צריך להתקיים עכשיו לפני שיהיה מאוחר. נכון לעכשיו התושבים באזור עדיין לא מרגישים את הנזק אבל לאחר הקמת המתקן הן ירגישו אותו יום יום".

פילבר מוסיף, "יש כאן פגיעה ב-3 מערכות, פגיעה סביבתית שתפגע במי התהום, בתיירות ומסלולי השבילים, פגיעה ארכיאולוגית באתר 'כף הרגל' שיש הסוברים כי אתר זה הוא העדות לכניסת עם ישראל לארץ. בנוסף קיימת פגיעה ריבונית - בניה פלסטינית על שטחי C במימון גרמניה מהווה אפליה בכך שהאתר לא מיועד ליהודים".

"ברגע שאתר ההטמנה יוקם הפגיעה תהיה קשה", מציין פילבר, "ריבוי עצום של משאיות זבל על ציר אלון, אלפי טון של זבל שנטמן ולא ממוחזר כמו שמקובל בישראל ובגרמניה, חומרים מזוהמים שיכנסו לקרקע, חוסר אכיפה של המנהל האזרחי וכל זאת עוד לפני שדיברתי בפגיעה של החי והצומח באזור".

פילבר מציין כי "המנהל האזרחי לקח אדמות חלקיות של הכפר ראמון. הפקיעו קרקעות בלי פיצוי ועל קרקעות אלו רוצים לבנות מטמנת פסולת לערבים בלבד. מדהים אותי לראות את ההתערבות של גרמניה שחושבת שהיא יודעת מה טוב לנו בישראל".

לסיום אומר פילבר, "אנחנו בעד אתר לסילוק פסולת לא במקום הזה ולא בטכנולוגיה הזאת. הגשנו הצעות וחלופות ויש מספר פתרונות שיקבלו אותם וימנעו פגיעה סביבתית וכולם ירוויחו. אתר הטמנת פסולת משותפת ליהודים ולערבים".

עורך הדין תומר ישראל מעמותת ירוק עכשיו אומר לערוץ 7, "אני טוען כי המהלך לא תקין מבחינה מנהלתית. לדוגמא, יש תכנית שעברה את ועדת העררים ואחר כך את מועצת התכנון העליונה. כביכול התכנית נבדקה לעומק. אם אכן התכנית נבדקה לעומק מדוע לוקח למדינה שנה כדי לגבש עמדה איך להסביר לבג"ץ שהתכנית תקינה? למה המדינה נדרשת ל 6 בקשות הארכה?".

חבר הפורום המשפטי למען ישראל, משה אייל ויוזם האירוע מציין, "אני מזכיר כי כדי לקדם את התכנית בניגוד להתחייבותו לבג"ץ, המנהל האזרחי אפשר לכוחות חמושים של הרשות הפלסטינית להכנסת נשק אוטומטי לאזור C ולהשתמש בו כדי לאפשר ביצוע עבודות בשטח. יש כאן התנהלות מסכנת חיים שמעידה על כשלים בתפקודו של המנהל האזרחי ודורשת בדיקת עומק לדרך הפעולה שלו".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה "א. אנחנו לא מתייחסים לנושאים שנמצאים לפתחו של בית המשפט.
ב. הטענה כי הופקעו קרקעות של תושבים ערבים לבניית מתקן הטמנה אינה נכונה".