אושוויץ. ארכיון
אושוויץ. ארכיוןצילום : חיים צח לע"מ

בבית המשפט בקרקוב נפתח בימים האחרונים משפטם של שני נערים בריטיים, מרקוס דל ובן תומפסון, בגין ניסיון גניבה מאתר מחנה ההשמדה באושוויץ.

שני הנערים הגיעו לאושוויץ בחודש יוני בשנה שעברה, כאשר היו בני 17, במסגרת משלחת של בית הספר בקיימברידג' בו הם לומדים. במהלך הסיור במחנה הבחינו השומרים כי שני הנערים מנסים להכניס לתיקם חפצים ובהם קוצץ שיער, כפתורים ורסיסי זכוכית מחפצים שהיו שייכים לאסירים במחנה ההשמדה בשואה. אנשי האבטחה של אושוויץ עצרו את השניים והעבירו אותם לידי המשטרה המקומית.

השניים הודו במעשיהם והסכימו לשלם קנס בסך 225 דולרים יחד עם עונש מאסר על תנאי. אלא שברגע שחזרו לבריטניה, הודיעו השניים כי הם חוזרים בהם מהודאתם בגניבה ומסרבים לשלם את הקנס שהוטל עליהם. לטענתם, הם הרימו את החפצים מאדמת המחנה על מנת להראות אותם למדריך שליווה אותם.

בעקבות הסירוב של שני התלמידים להודות בגניבה ולשלם את הקנס שהוטל עליהם, החליטה התביעה הפולנית להגיש נגדם כתב אישום מחודש בגין גניבת חפצים בעלי ערך תרבותי מיוחד, עבירה הגוררת עונש מירבי של עד 10 שנות מאסר בפועל.

הוריו של תומפסון, אלן ושרון, אמרו לתקשורת הבריטית כי מעשיו של בנם היו "חוסר כבוד" והוסיפו כי "הם מצטערים מאוד". אביו של דל, כריסטופר, אמר כי "מדובר במקרה מצער. אנו כועסים ועצובים".

המשפט נפתח ביום שישי האחרון בנוכחות שני הצעירים הבריטיים בבית המשפט בקרקוב, כאשר וגזר הדין אמור להינתן בשבועות הקרובים.