שינויים בסוריה? אילוסטרציה
שינויים בסוריה? אילוסטרציהצילום: סלימן קאדר. פלאש 90

ד"ר יהודה בלנגה, מומחה לסוריה ואיש המחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן, מעריך כי כל הצדדים הנוגעים בדבר מעוניינים שהפסקת האש שצפויה להתחיל היום (שני) בסוריה תקרוס, כפי שאכן יתרחש במוקדם או במוקדם יותר.

ד"ר בלנגה מזכיר בפתח דבריו כי יום ה-11 לספטמבר הוא לא רק יום השנה לאסון התאומים, אלא גם יום הולדתו של בשאר אסאד השמח בהפסקת האש שמציגה אותו כמי שמוכיח פתיחות ונכון לקבל מתווה בינלאומי, כפי שהיה כאשר הסכים לכניסת הפקחים הבינלאומיים שיפרקו את הנשק הכימי ממחסניו, ומעבר לכך הדבר מאפשר לכוחותיו המותשים להתרענן, להצטייד ובעיקר להיערך ליום שבו תקרוס הפסקת האש, על מנת לתקוף מחדש את המורדים הנצורים בחאלב.

בדבריו מזכיר ד"ר בלנגה את רבע מיליון האזרחים שעודם חיים באזור חאלב וזקוקים לאותם ימי חסד הומניטארי בתקווה לסיוע הכרחי. בדבריו מזכיר בלנגה כי כמו הפסקות אש קודמות, גם זו נקבעה בהתאם לחגים המוסלמיים ותחל ביום חג הקורבן. לאחר שבעת ימי הפסקת האש, במידה ויישמרו, יוקם גוף תיאום בין האמריקאים והרוסים למאבק מודיעיני משותף נגד דאעש וג'בהאת א-נוסרה.

עם זאת מוסיף בלנגה ומציין כי במשחק המסובך בסוריה מפתיע לגלות שהמורדים, הנחשבים מתונים ומקבלים סיוע ואספקה מהאמריקאים, אינם מוכנים למאבק נגד ג'בהת א-נוסרה מאחר והם עצמם משתפים עם הארגון פעולה במאבק נגד אסאד. עבורם מלחמה אמריקאית נגד ארגון שהם תומכים בו הוא מהלך שלא יעלה על הדעת. גם נתון זה מצטרף למארג המציאות הבלתי אפשרית שאחריתה קריסה מהירה של הפסקת האש. "אף אחד לא באמת מצפה שתהיה הפסקת אש, בעיקר לא מהצדדים הלוחמים".

לדברי ד"ר בלנגה עבור אובמה המציאות המתהווה בסוריה מחזקת את התחושה שאת כהונתו לא יחתום באקט של כבוד בזירה הסורית, אך זאת לא מהיום. בהקשר זה הוא מזכיר את הפסקת האש הקודמת שיצאה מבית מדרשו של ג'ון קרי אך קרסה באבחה אחת. "כל עוד אין רצון אמיתי לגלות מעורבות ישירה, גם של מעורבות צבאית כפי שהיה נדרש, שום דבר לא יקרה", משוכנע בלנגה.

המפתח המרכזי למתרחש בסוריה כעת הוא רוסיה, שכיום, והדבר ברור לכול, אומר בלנגה, היא הגורם היחיד בעל הכוח וההשפעה בסוריה. בכך מבקשים הרוסים לחזק את אחיזתם במזרח התיכון, כמו גם במפגש המתוכנן, אם ייצא לפועל, בין נתניהו לאבו מאזן.

"הרוסים כפו על אסאד את הפסקת האש. גם לא היה לו אינטרס לומר שאינו מוכן. הרוסים רוצים להבטיח את עוצמתו והישארותו של אסאד", אומר בלנגה המזכיר בהקשר זה גם את המעורבות האיראנית ומציין כי "הרוסים מעדיפים שאסאד יתחמש וייערך לכיבוש חאלב שהייתה הבירה הכלכלית של סוריה. כניסה וטיהור המקום יציב את אסאד במקום הרבה יותר טוב".

"מצבו של אסאד השתפר בחצי השנה האחרונה בצורה קיצונית. לאחר תקופה שבה נדחף אחורנית הוא השיב מלחמה ואף אחד לא שיער שיגיע לרצף טריטוריאלי ואף שיהיה האופציה הטובה ביותר למלחמה בדאעש, כך שהרוסים רוצים לראות אותו מתחזק".