איתור מוקשים. אילוסטרציה
איתור מוקשים. אילוסטרציהצילום: חיים אזולאי, פלאש 90

משלחת מקולומביה הגיעה לישראל ביום שישי האחרון כדי להתאמן בטכניקות פינוי מוקשים. המדינה הדרום אמריקנית ביקשה את סיוע הרשות לפינוי מוקשים של משרד הביטחון, כדי לזרז את קצב פינוי המוקשים מאדמתה. כך דווח ב"ג'רוזלם פוסט".

קולומביה חתמה באחרונה על הסכם שלום היסטורי עם ארגון החבלה FARC, אחרי 50 שנות מלחמה. לפי סוכנות הידיעות JTA, יותר מ-11,000 קולומביאנים נהרגו ב-25 השנים האחרונות מפיצוץ מוקשים.

אף מדינה בעולם לא סבלה משיעור גבוה כל כך של קטל ממוקשים, והמדינה היחידה שסובלת מבעיית מוקשים שחומרתה מתקרבת לזו של קולומביה היא אפגניסטן.

ההכנה לשיגור המשלחת הקולומביאנית נעשתה בחודש מאי, כאשר משלחת מישראל השתתפה בפגישה בבוגוטה ביחד עם נציגים מארה"ב ונורבגיה, כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר לסייע לקולומביה.

מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, כתב אז שבקצב פינוי המוקשים הנוכחי, ייקח עשרות שנים לנקות את אדמת קולומביה מהסכנה. לדבריו, ארה"ב ונורבגיה רוצות לסייע לקולומביה להשלים את המשימה בחמש שנים בלבד.

סוכנות הידיעות JTA הוסיפה כי "ייתכן שישראל מעורבת גם ביוזמות אחרות בקולומביה", כולל סיוע לחקלאים המבקשים למצוא תחליפים ליבולי הקוקאין של FARC.