אזרחי כבוד
אזרחי כבודצילום: מארק ניימן, לע''מ

תואר ״אזרח כבוד" של העיר תל אביב-יפו הוענק הערב (ראשון) לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בטקס מיוחד שהתקיים במוזיאון תל אביב לאומנות.

התואר, המוענק על הישגים מרשימים ותרומה מיוחדת למדינה או לעיר, הוענק גם לזוכת פרס נובל בכימיה, פרופ' עדה יונת, לסופר אלי עמיר ולראש עיריית פרנקפורט לשעבר, פטרה רוט.

עד עתה העניקה העיר תל אביב-יפו את האות לכ-80 אישים ביניהם אלברט איינשטיין, הברון רוטשילד ולורד בלפור, הנשיאים לשעבר יצחק נבון, עזר ויצמן ושמעון פרס, השחקניות חנה רובינא, חנה מרון, אורנה פורת ועוד. באירוע השתתפה גם רעיית הנשיא נחמה ריבלין.

"אני ניצב כאן כירושלמי בן ירושלמים,״ אמר הנשיא ותיאר את תל אביב של ימי ילדותו, ״תל אביב הייתה עבורנו ביאליק ואלתרמן, לאה גולדברג וחנה רובינא, דויד אבידן ועלי מוהר, גוטמן ורובין. אחוזת בית שהייתה לערש מוסדות התרבות העבריים - התיאטראות הראשונים, הקולנוע הראשון, שבוע הספר הראשון, האופרה והפילהרמונית".

לדבריו גם היום תל אביב נשארה עירשצעירים רבים מרחבי הארץ באים אליה כדי לגעת לרגע באפשרויותיה האינסופיות של העיר בלי הפסקה, כלשונו. "תל אביב שבה יש מקום לכולם וכולן, ללא הבדל דת, צבע ונטייה מינית. תל אביב של עושר ועוני, תל אביב שבה צמחו ובה פורצות מחאות אזרחיות שמשמיעות קולות חשובים נועזים ומייצרות שינוי תודעתי וציבורי שאדוותיו מתפשטות גם מחוץ ומעבר לתל אביב".

"רבים וטובים מתייחסים לתל אביב כאל אי, חוץ לארץ בתוך מדינת ישראל ואני מבקש לדבר מעט על הפער הזה שבין העיר העברית הראשונה, שחוברה לה יחדיו ליפו ב-1949, לבין מדינת תל אביב 2016", המשיך הנשיא את דבריו, "עם יופי ועוצמה באה גם אחריות. בשנים האחרונות העיר העברית הראשונה, מתמודדת כמעט לבדה, עם בעיות חברתיות קשות ומורכבות.

''תל אביב שידעה להצמיח לתפארת את בית הספר ביאליק-רוגוזין היא אותה תל אביב, שאסור לה לעצום עין מול הקושי העצום של תושבי שכונותיה הדרומיות - תושבים ותושבות שמתמודדים לבד עם השינוי שהביאו עימם החיים המשותפים עם מהגרי העבודה והפליטים שמצידם, מגיעים אל העיר כמעט בלית ברירה''.

ריבלין הדגיש כי זהו מצב מורכב ונפיץ מאין כמותו. ''לא עליהם בלבד ולא על תל אביב בלבד, מוטלת המלאכה להתמודד עם השינוי הזה. מבחינה זו, תל אביב היא לא מדינה בתוך מדינה, תל אביב היא לא אי במזרח התיכון, אלא היא הביטוי המזוקק של הדגל שלנו, תכלת לבן, כחול לבן''.


הנשיא סיים את דבריו, ״היופי התל אביבי, העושר התל אביבי, היצירתיות והלב הפועם, החלוציות האורבנית והמחשבתית - כל אלה מוכרחים להיות מקור של כוח ותעוזה גם להתמודדות עם האתגרים המונחים לפתחנו, החברה הישראלית ומדינת ישראל.

''כמי שנושא בתואר אזרח העיר כבר מספר דקות, אך אוהב אותה שנים רבות יותר, אני חש שמתפקידי להוקיר אותה ואתכם באותה מידה שעלי לדאוג ולבקש עבורה ועבורנו שתהיה מקום נכון עוד יותר, טוב עוד יותר״ חתם ריבלין את דבריו והודה על הענקת התואר.