דיכטר נואם בכנס, היום
דיכטר נואם בכנס, היוםצילום: יח"צ

יו''ר ועדת החוץ והביטחון, ח''כ אבי דיכטר, נאם היום (שני) בכנס המכון למדיניות נגד טרור בהרצליה וציין כי קיים קשר ישיר בין ההקצנה האיראנית להסתה הפלסטינית.

''השאלה היא מה דוחף מעצמה אזורית כמו איראן להתעסק עם ישראל שלא מאיימת עליה? התשובה היא שלאיראן יש שאיפות להוביל את האזור המוסלמי של המזה''ת - ובו 350 מיליון ערבים. האיראנים הבינו שכדי לזכות בהובלה באזור הזה, הם צריכים לחפש מכנה משותף שיוכל ללכד 22 מדינות ערביות – וזו השנאה לישראל. הם עושים זאת באמצעות שליחים - חיזבאללה וחמאס".

''האבסורד הוא שאיראן הפכה מהבעיה של המזרח התיכון להיות הפתרון של המזרח התיכון. היא נבחרה לכך ע''י ארה''ב, סוריה, סין ומעצמות האיחוד האירופי. ראינו ממש לפני החתימה על ההסכם עם איראן, כיצד ארה''ב העבירה את האחריות לייצוב עיראק לידי האיראנים", הסביר דיכטר.

הוא הוסיף כי "האמריקנים חשבו שמכיוון שהנשיא הוא שיעי והאיראנים שיעים, הדבר יביא יציבות. זה לא קרה. העולם החמיץ הזדמנות בהסכם עם האיראנים, משום שההסכם עסק רק בגרעין ולא בטרור שאיראן דוחפת, מגלגלת ומממנת בעולם. סנקציות אפקטיביות על איראן היו לוחצות אותה מאוד. עדיין לא איחרנו את הרכבת".

דיכטר הבהיר כי השינוי הגדול במזרח התיכון, נובע ממעבר מטרור לאומי לטרור על בסיס דתי. ''השינוי הגדול במזרח התיכון התבצע באידאולוגיה שמניעה את הטרור. ראינו זאת ב-2011 עם עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים. עברנו מטרור על בסיס לאומי לטרור על בסיס דתי. הפת''ח של פעם הם אאוט, ודין מוחמד בסיף - אין".

"הגישה לפיה את האסלאם יש לאכוף באמצעות החרב מתבטאת בעוצמה גדולה יותר. אפילו בסיני, שם נמצאים בדואים שהמרחק שלהם מהדת הוא כמו מרחק כדור הארץ מהמאדים, אנחנו פתאום רואים תשתית שכולה דתית וטרור שרובו דתי", טען דיכטר.

לדבריו, ''אנו רואים את זה גם כאן בארץ. הרשות הפלסטינית מנסה לקחת את אל אקצא ולהדביק לו את הר הבית. המשמעות היא שאף אחד חוץ מהמוסלמים לא יוכל להיכנס. אל אקצא הוא המקום השלישי בחשיבותו אחרי מכה ומדינה, אבל הראשון שאיננו נמצא תחת שליטה מוסלמית וזה המניע שלהם. מדובר במאמץ די חדשני לקחת את הר הבית ולהפוך אותו ללהביור מבחינת העולם המוסלמי. זה מאוד מסוכן מבחינתנו".

בנוגע לטרור העולמי, אמר דיכטר כי "העיסוק בבורקיני משחק לידי הקיצוניים. מול טרור קיצוני צריך להילחם. כאן בארץ אנחנו לא מתעסקים בבורקיני ובאיך מוסלמיות מתלבשות. שם המשחק בלחימה בטרור הוא מודיעין. השלב השני הוא מעצרים וחקירות של אנשים רלוונטיים המהווים את ספק המודיעין המרכזי. יש להבהיר כי לחבית הטרוריסטים יש תחתית. נייבש את החבית עד שנגמור את הדברים בדרך מדינית או מלחמתית".

דיכטר סקר גם את המצב בישראל וציין כי ''אסור שכאן בישראל העורף יהיה חזית וזה צריך להיות עוגן מרכזי בתפיסת הביטחון שלנו".

"העובדה שאנחנו בונים את עצמנו כך שהעורף מהווה חזית היא מכשלה מבצעית. כל יוזמה שאנחנו פוגשים לנסיגות חד צדדיות רק בגלל שאין פרטנר מולנו – רק תחריף את חוסר היציבות באזור שלנו. אני לא מצליח לזהות שום תכלית למהלך כזה, אלא רק תכלית פוליטית. הדיבורים על משאלי עם כמו היוזמה 'מחליטים בחמישים' – זהו תסכול של גופים המורכבים מאנשים שפשוט נכשלו בבחירות".