שמעון פרס
שמעון פרסצילום: פלאש 90

פרופ' ישראל שטיינר, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בבית החולים בילינסון אומר לערוץ 7 כי הימים הבאים יהיו קריטיים עבור הנשיא לשעבר שמעון פרס שלקה אתמול (שלישי) באירוע מוחי ומאושפז במצב קשה בבית החולים שיבא בתל השומר.

"שמעון פרס לימד אותנו כמה הוא אנרגטי למרות גילו - 93, כמה הוא לא מזדקן וממשיך לתרום ובמוח צלול, בגיל הזה מרביתנו כבר לא נמצאים כאן. לפרס יש ביולוגיה מרשימה, אופי וכוח רצון וזה בהחלט גם שחקן חשוב", אומר שטיינר.

בשלב זה, מסביר המומחה, צריך להמתין ולראות כיצד יתפקדו המערכות בגופו של פרס. ''על פי האינפורמציה שיש לנו כרגע, המערכת מתמודדת, הגוף מתמודד, הלב עובד, יש לחץ דם, נשימה ותפקוד כלייתי. המערכות מתפקדות, אבל הימים הבאים יהיו קריטיים לראות איך המשימות האלה ממולאות ומה יקרה".

פרופ' שטיינר מתאר מהו בדיוק אירוע מוחי ומה קורה בעקבותיו. "מדובר בפגיעה ברקמת המוח, כאשר נסתם כלי דם שמביא את הדם והחמצן למוח. כתוצאה מכך רקמה לא מקבלת את מה שהיא צריכה ועלולה להינזק ולמות".

לדבריו, "סתימה בכלי דם נובעת מהיווצרות טרשת עורקים, ישנן סיבות רבות לכך כמו סכרת, יתר לחץ דם, עישון והיעדר פעילות פיזית, כשעל הרובד הטרשתי נוצר קריש דם שסותם את כלי הדם. אי אספקת דם לרקמה גורמת למוות של הרקמה. תסריט שני של שבץ מוחי זה קריש מהלב שמגיע לרקמת המוח ונתקע בכלי דם - וגם כאן זה עלול לגרום למוות של הרקמה".

"הצורה השלישית היא דימום שנגרם במצבים של יתר לחץ דם או הפרעה בקרישת הדם, לפעמים כתוצאה מנטילת תרופות מדללות הדימום אם הוא נוצר ברקמת המוח גורם לנזק", הוא מסביר.

פרופ' שטיינר מתקשה לקבוע מה הסיבות שהביאו לאירוע המוחי במקרה של הנשיא לשעבר, "אני לא מכיר את הפרטים, את הסיפור ואת הרקע. באופן כללי אני יכול להגיד שאני לא יודע האם היה אצל מר פרס רק דימום או גם חסימה בכלי דם, לפעמים כשמדובר באנשים מבוגרים בגיל כזה עלול להיות שילוב בין שני הדברים".

לדבריו הטענות על קשר בין תרופות לדילול דם ואירועים מוחיים הן ספקולציה בלבד, "אין תרופות שאין להן תופעות לוואי, אם זה תרופות ללחץ דם, לסוכרת ותרופות מדללות דם. בכל פעם שאתה רושם לפציינט תרופה אתה צריך להחליט האם רבה התועלת על הנזק. תופעות הלוואי יכולות להיות מרשימות ואתה צריך להחליט אם אתה נותן את התרופה למרות הסיכון.

"אני לא יודע אם מר פרס קיבל תרופות לדילול דם, גם במקרה של אריק שרון למרות שבמהלך השנים למדנו כל מיני דברים אנחנו לא יודעים בדיוק את הקשר בין התרופות לאירוע. הדימיון בין המקרה של פרס ושרון הוא רק בעובדה ששני המקרים מוגדרים כאירועים מוחיים ובזה זה מסתיים", הוא מסכם.