יוחלפו באייפונים? עורכי דין
יוחלפו באייפונים? עורכי דיןצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

האם אנחנו קרובים ליום בו מחשבים וטכנולוגיות מתקדמות יחליפו את עורכי הדין? בימים האחרונים התקיים כנס מיוחד שעסק בהתפתחות הטכנולוגית המשמעותית במערב סביב מקצוע עריכת הדין, יישוב סכסוכים וגישור.

על ההתפתחות הטכנולוגית הזו סיפר ביומן ערוץ 7 עידו גולדברג, ראש תחום ה"ליגל-טק" במשרד רובוס - פיתוח עסקי למשרדי עורכי דין.

כשנשאל אם אכן המערכות הטכנולוגיות צפויות להחליף בעתיד את עורכי הדין, בשורה שאמורה להטריד צעירים ישראלים רבים, השיב ואמר כי "זהו חשש שעולה כמעט בכל תחום שבו נכנסת הטכנולוגיה. כך היה בבנקאות וכך בעולם הרכב", אך להערכתו "בסופו של דבר עורכי הדין לא יאבדו את עבודתם, אבל פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים משנים את האופן שבו השוק הזה מתנהל".

"הפתרונות הללו מסייעים לעורכי הדין לעשות את העבודה שלהם טוב יותר. עורכי הדין יעסקו יותר בעבודה איכותית ומהותית ופחות בעבודה טכנית", הוסיף גולדברג וציין כי בארה"ב התופעה מתקדמת מזה מספר שנים. "מתעסקים שם בדברים איכותיים ומהותיים יותר ונותנים שירות טוב יותר. כך גם עורכי דין נתפסים כמנהלים נכון יותר את הזמן שלהם והופכים את מחיר השירות לנגיש יותר".

דוגמא לשימוש בטכנולוגיות הללו מציג גולדברג כשהוא מתאר אייפון שבו יוכל עורך דין לשאול שאלות בצורה פשוטה ולקבל תובנה מתוך הררים של מידע, כהגדרתו. "המערכת תדע לקרוא תוכן מתוך פסקי דין ומאגרי משפט ולתת לעורכי הדין תשובות ממוסמכות".

יכולת טכנולוגית שכזו אמנם תחסוך עבודת נבירה טכנית במאגרים ובספריות, אך עדיין תותיר את עורך הדין בקצה המהלך המשפטי כמי שמקבל את ההחלטה על פי המידע שניתן לו "לכן עורכי הדין לא ייעלמו מהר כל כך".

לדבריו כנציג של משרד העוסק בפתרונות הללו הוא יכול להעיד על התעניינות רבה של עורכי דין מכל תחומי העיסוק בטכנולוגיות הללו, הנושא מסקרן אותם וככל שהם מתוודעים אליו הם מבינים שהמשמעות אינה החלפתם בטכנולוגיות אלא שיפור השירות שבכוחם לתת בעזרת אותן טכנולוגיות. להערכתו משרדים ועורכי דין שימהרו לאמץ את השירותים הטכנולוגיים הללו יקבלו הכרה ככאלה המעניקים שירות יעיל ואיכותי יותר.

ומה עם השופטים? האם גם הם צפויים להחליף את הנבירה הארכיונית שלהם בדרך לפסק דין בטכנולוגיה כזו או אחרת? להערכתו של גולדברג הדברים דומים לעולמם של עורכי הדין, וגם כאן השופט האנושי הוא שנמצא בקצה ההכרעה ולא משנה אם המידע הגיע אליו בדרך מסובכת יותר או פחות.

גולדברג מספר כי בתחום הבוררות ופתרון הסכסוכים ניכר השימוש הרב באמצעים שכאלה וחברות מנהלות מיליוני סכסוכים בצורה טובה ויעילה במערכת בוררות טכנולוגית.

האם הטכנולוגיה תגרום ללימוד פחות איכותי של מקצוע עריכת הדין? גם כאן גולדברג מעריך ואומר כי אין מדובר בתחליף למחשבה ושיקול הדעת אלא רק בעזרה. "מדובר בכלים עוזרים ותומכים. זה לא הופך את האדם לסופרמן. זה לא מאפשר לימוד ברגע. אין תחליף לרצינות ולהשקעה. אני לא צופה את ההיבט הזה משתנה בצורה עמוקה".