חיליק בר
חיליק ברצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בימים האחרונים שב חבר הכנסת חיליק בר, מזכ"ל מפלגת העבודה, מביקור בבריטניה שם היה אורחו של הפרלמנט הבריטי שביקש ממנו לשטוח את משנתו המדינית. זאת במסגרת מפגש פרלמנטרים בפדרציית השלום העולמית, ארגון מייעץ לאו״ם.

בראיון ליומן ערוץ 7 תיאר חבר הכנסת בר את עיקרי משנתו כפי שהציג אותה לבאי הכנס, ולדבריו חלק מהדברים שאמר התקבלו בהפתעה כזו או אחרת על ידי שומעיו.

עיקרי ההפתעות היו במתווה המדיני שהציג ולפיו אין לקבל את תביעת השיבה הפלשתינית ומנגד יש לאפשר למתנחלים שירצו בכך להישאר במקומם תחת ריבונות המדינה הפלשתינית שאת הקמתה הוא רואה כהכרח למען שמירת החזון הציוני של רוב יהודי מוצק בישראל.

חבר הכנסת בר מציין כי הוא אמר כבר בעבר שאין סיבה לכך שבישראל יחיה מיעוט של עשרים אחוזים של ערבים בעוד המדינה הפלשתינית תהיה נקייה מיהודים. הוא סבור כי יש להבהיר שאיש לא יוכרח להישאר תחת המדינה הפלשתינית, אך יש לאפשר זאת למי שיחפוץ להישאר בביתו מתוך תפיסה שהמגורים הפיזיים באדמת אבותינו חשובה לו מחיים בגבולות ריבוניים של ישראל.

לדבריו התכנית אותה הוא מציג כוללת חילופי שטחים שיותירו בידי ישראל כ-75 עד 80 אחוזים מהמתיישבים ואילו בחלק הנותר תהיה אפשרות להשאיר אותם תחת אבטחה ישראלית שתעוגן בהסכמים עם הפלשתינים.

חבר הכנסת בר סבור כי הקהילה היהודית שתישאר במדינה הפלשתינית תהיה הקהילה היחידה בעולם עליה תוכל ישראל להגן באופן חמוש, בניגוד לכל קהילה יהודית אחרת שאליה ניתן לשלוח שליחים, כספים או סיוע אך לא הגנה של ממש.

כשנשאל אם קיים תקדים למציאות כזו בה הגנה של מדינה אחת מתבצעת במדינה ריבונית אחרת, טען כי גם אם הדבר אינו מקובל הרי שכל ההסכם עם הפלשתינים צפוי לכלול תקדימים כדוגמת מגבלת התנועה האווירית שתהיה במדינה הפלשתינית "יש תקדים לכך ששטח אווירי בפיקוח של מדינה אחרת? זה יהיה המצב".

לטעמו המענה המורכב הכרחי שכן החלופה לו תהיה מציאות בה איש לא מעוניין, מציאות בה בקרוב נצטרך להתרגל למונח 'ראש הממשלה אחמד טיבי'.

חבר הכנסת בר סבור כי הקושי לתאר קהילה יהודית ביהודה ושומרון תחת ריבונות פלשתינית נובעת ממציאות הסכסוך בה אנחנו חיים, אך במציאות של הסכם יהיה לפלשתינים אינטרס להוכיח את יכולת המשילות שלהם ויכולתם לעמוד בהסכמים, ולהערכתו היהודים שיישארו במקומם יהיו יותר בטוחים מכפי שהישובים ביו"ש כעת. כמו כן הוא מציין כי "מדובר בהסכם מאוד מדורג. הפלשתינים יצטרכו להוכיח את היכולת שלהם למשול ולשמור על ההסכם".

כשנשאל אם להערכתו יש פרטנר להצעותיו המדיניות, השיב חבר הכנסת בר בחיוב וטען כי הוא מחלק את פלשתינים לאותם הרוצים לחיות לצידנו לבין אותם הרוצים לחיות במקומנו. השייכים לקבוצה השנייה מקבלים שיח דרך קני הרובה בעוד עם האחרים, ובראשם אבו מאזן, יש לדבר גם אם אבו מאזן הוא "לא פרטנר טוב ולא מושלם, לא חזק ולא ציוני ולא נמצא ציוני יותר ממנו אחריו". לדבריו "גם מצרים וגם ירדן היו פרטנרים לא קלים יותר מהפלשתינים".

חבר הכנסת בר מלין על הממשלה שלדבריו אינה עושה דבר ובשל כך העולם מאשים אותה בכל. לתפיסתו על ממשלת ישראל להציג לעולם תכנית מדינית בעלת קווים אדומים ולהוכיח את נכונותה להתקדם במהלך המדיני.

ח"כ חיליק בר כיו"ר השדולה לפתרון הסכסוך
ח"כ חיליק בר כיו"ר השדולה לפתרון הסכסוךצילום: לשכת ח"כ בר

עוד נשאל חבר הכנסת בר אם מצא בדברי נתניהו על 'הטיהור האתני' רמז לתכנית ברוח תכניתו שלו, תכנית השארת ישראלים תחת ריבונות פלשתינית. בר משיב ואומר כי כמי שמצוי בכנסת ומשוחח עם נתניהו הוא אינו מכיר תכנית מדינית של ראש הממשלה שפעם מדבר על שתי מדינות, פעם אחרת אומר שאין היתכנות לשתי מדינות לעולם ובהמשך אומר שבתקופתו הדבר לא יקרה. להערכתו אמירות אלו גורמות לחוסר אמון בינלאומי כלפי נתניהו.

באשר לפרטנר הפלשתיני מוסיף חבר הכנסת בר ואומר כי על ישראל לחדול מריקוד הטנגו עם הפלשתינים ולעבור לריקוד הורה רב משתתפים במזרח התיכון, ומשתתפים אלו בהם מצרים, ירדן, ערב הסעודית ואחרות יעניקו לפלשתינים גב לוויתורים בנושאים עליהם הוא מדבר.

ומה באשר לירושלים? בר מזכיר את התכנית שניסח יחד עם יו"ר המפלגה, ח"כ הרצוג, ולפיה "חלק מ-22 השכונות שאין בהן ישראלי ואין בהם שום דבר קדוש אותן ניתן לפלשתינים. ישנו אגן קדוש רחב שבו המקומות הקדושים והעיר העתיקה - בריבונות ישראלית, ועם זאת ישראל והרש"פ ימצאו נוסחה לניהול משותף תחת אותה ריבונות ישראלית וכוונתי היא לניהול אזרחי ודתי כמו הוואקף הירדני בהר הבית.

''צריך לתת הרגשה שירושלים קדושה לכל הדתות. נראה להם שאנחנו מכבדים את הניהול שלהם. תהיה גישה מיוחדת לבני שני העמים שנמצאים בריבונות הצד השני. תהיה גישה קלה לישראלי למקומות קדושים בריבונות הפלשתינית ולהיפך".

לקראת סופם של הדברים נשאל ח"כ בר אם חברי הפרלמנט הבריטיים תהו באשר למצבה העגום של מפלגתו בעוד הוא מדבר על חזון מדיני מהסוג הנשמע מפי מנהיגי מפלגות שלטון.

"הם לא שאלו", הוא מודה. "עניין אותם פחות הנושא הפנימי של מפלגת העבודה". לזאת הוא מוסיף ומעיר כי מפלגתו חוותה כבר משברים גרועים מאלה והוא משוכנע כי גם הפעם היא תדע לקום.

"ביקרתי בעבר ראשי מפלגה שלי על היעדר הנפת דגל מדיני. אני מקווה שמפלגת העבודה, כחלק מגוש מרכז שמאל, תוביל היפרדות עם הפלשתינים מתוך אומץ", הוא אומר ומיד מוסיף כי קיימת גם האפשרות ש"אולי גם ניכשל. יש גם צד שני שהוא רחוק מלהיות מושלם".