צעדת ירושלים. ארכיון
צעדת ירושלים. ארכיוןצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בחול המועד סוכות תתקיים הצעדה המסורתית ברחובות ירושלים. לקראת הצעדה טוענת חברת מועצת העיר לשעבר, מינה פנטון, כי גורמים בעירייה מעדיפים להתעלם ממעורבותם של גורמי מיסיון נוצרי באירוע.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפרה על דרישותיה לשקיפות מהעירייה. "כמי שמכירה את הנושא לפני ולפנים פעלתי רבות בנושא כחברת מועצת ירושלים, פניתי מתוך המחויבות של גוף ציבורי, בוודאי עירייה, לשקיפות מחייבת".

"מסתבר שהנוצרים הצועדים, כאלפיים צועדים, מגיעים לכנס בארנה שאני מכנה אותו 'כנס השמד והמיסיון' ואין לעיריית ירושלים פירוט מי הן הקבוצות שחבריה צועדים. האנשים שמגיעים בחול המועד מגיעים במסגרת קבוצתית, ואני חושבת שהגיע הזמן שתהיה שקיפות ותהיה רשימה מפורטת".

מוסיפה פנטון ומסבירה את מניעי ההסתרה כפי שהיא מבינה אותם: "אין רשימה מפורטת כי השגרירות הנוצרית בירושלים לוקחת חסות על הכנס. הם אלה שלמעשה יודעים מי הן אותן קבוצות, כי הרוצים לצעוד נרשמים אצלם, אבל במקרה זה הם מגיעים כגוף אחד של אלפיים צועדים".

"מטרידה אותי השתתפותם המכוונת של ארגונים נוצריים מיסיונריים. אלו ארגונים שמצהירים על היותם מיסיונריים או שבאג'נדה שלהם הם מבטאים את השליחות והחזון על פי אמונתם, ומשמעה הוא חורבן לעם היהודי. ככל שיהיה מימוש לאמונה הזו יהיה חורבן לעם היהודי".

בדבריה מציינת פנטון כי אמנם השגרירות הנוצרית מחתימה את הארגונים הללו שלא יפעלו להמרת דת במהלך שהותם בירושלים, אך לטעמה מדובר בלא יותר מאשר "בדיה הסוואה ובלוף", כלשונה. "ארגון שפועל באופן מיסיונרי ועושה בנאמנות את השליחות שלו יחתום? על מה? על כך שבמשך שבוע הוא לא יפעל למען המיסיון במקום מסוים ובימים מסוימים? אנחנו מבזים את עצמנו בחוסר השקיפות ובחוסר האמת והעובדות. הגיע הזמן לקבל רשימה מדויקת של הארגונים".

סוגיה נוספת המטרידה את פנטון היא השינוי בהנחיות העירייה לקראת הצעדה. היא מזכירה כי כחברת מועצת העיר עלה בידה להגביל נשיאת שלטים המשבחים את ישו ומתארים אותו כמשיח, אך הנחיה זו שונתה בשנים האחרונות והמגבלה אינה מופיעה לקראת הצעדה המתקרבת.

כמו כן היא מזכירה גם חלוקת מתנות של אותם ארגונים נוצריים, מתנות שחולקו ברחובה של ירושלים לעוברים והשבים ועליהם כיתוב ברוח 'אני אוהב את ישו' וכיוצא באלה. גם מניעת מתן מתנות מעין אלה אינה מוזכרת בהנחיות לקראת הצעדה המתקרבת.

"הגיע הזמן שעם ישראל הריבון במדינה יגיד את דברו ויאמר את דברו ויעמוד על טוהר הרחובות של ירושלים. קהל מריע למיסיונרים... מי שמע דבר כזה?".

על כל אלה מציינת ומספרת פנטון כי בימים האחרונים חלה התקדמות כלשהי כאשר בישיבת ועדת הכספים שהתקיימה ביום רביעי האחרון הועלתה הסתייגות על סעיפי תקציב לצעדה זו יחד עם צעדה נוספת. במסגרת הדיון הגיש חבר מועצת העיר, אריה קינג, את ההסתייגות של פנטון ובהן הדרישה לשקיפות.

"יו"ר הועדה, סגנית ראש העיר חגית משה, בחנה את הדברים והגיעה למסקנה שחייבים לקבל את רשימת הארגונים שישתתפו בצעדה ולא סך גלובאלי". פנטון מברכת על החלטתה של משה אך מעירה כי אין מדובר בתקציב הכולל לטובת הצעדה, שכן תקציב זה אושר זה מכבר, אלא בסעיפי תקציב נוספים הנוגעים לצעדה וזו וצעדה נוספת שתתקיים מחוץ לירושלים. סעיפים אלו יהיו ככל הנראה תלויים באותה שקיפות נדרשת.

לקראת סופה של השיחה נשאלה פנטון אם נוכחותם של גופים וארגונים נוצריים מדי שנה בתקופת החגים אכן מגבירה את הפעילות המסיונרית להמרת דת ברחבי הבירה. לדבריה אכן זהו המצב. "בתקופת החגים, וזה מתחיל כבר באלול, מגיעים נציגי הארגונים לארץ ומספר הפעילים שלהם בארץ גדל. מסע צלב הכסף שלהם מצליח בפרויקטים של חסד שמאחוריהם יעדים דתיים. ישנה פעילות מוגברת של מיסיון בתקופה הזו. את הכוח העוז והחוצפה שלהם לפעול הם מקבלים בהשראת הקבלה שלנו אותתם בין השאר בחיבוק בכנס בארנה".

בדבריה מציינת פנטון כי "לפני שנתיים בערב 'הישראלי' קראו לאותם ישראלים שישבו שם להאמין בישו. זה לא מיסיונריות? כבר עכשיו הם מסתובבים ברחובות בערב ראש השנה ועד אחרי סוכות בהמונים ברחובות העיר בצורה זו או אחרת ומשתדלים לשדר ולשלד".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לדברים: "בצעדת ירושלים משתתפים מידי שנה כ60,000 צועדים מהארץ ומחו"ל ביניהם גם קבוצות התיירים ונוצרים אוהבי ישראל. על מנת לשמור על אופייה הממלכתי של הצעדה אנו מבהירים ומסבירים למשתתפים כי חל איסור לנקוט בפעילות מסיונרית הנוגדת את החוק וכלל הקבוצות אף חותמות על מסמך התחייבות למניעת פעילויות מהסוג האמור".