אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דוברות המשטרה

המחלקה האזרחית בפרקליטות מחוז צפון הגישה לאחרונה לבית המשפט השלום בנצרת שתי תביעות אזרחיות נגד נתבעים שהודו והורשעו בגניבת כלי נשק מצה"ל.

התביעות הוגשו בעילות כספית (השבת עלות הנשקים), נזיקית (גזל) ועשיית עושר ולא במשפט (השבת הסכומים בהם נמכרו כלי הנשק לכל המרבה במחיר).

התביעה הראשונה, על סך 75,520 ש"ח, הוגשה בעקבות גניבת כלי נשק משטח כינוס ברמת הגולן, על ידי שני נתבעים שהינם בני דודים מהכפר טובא זנגריה. אחד הנתבעים שירת כלוחם בגדוד 13 בחטיבת גולני. התביעה הוגשה לאחר שהשניים הורשעו במסגרת הליך שהתנהל בבית הדין הצבאי המחוזי בצפון.

התביעה השנייה, על סך 190,882 ש"ח, הוגשה בעקבות גניבת כלי נשק מבסיס צבאי "נפתלי", בשני אירועים נפרדים, על ידי ארבעה תושבי ביר אל מכסור שאחד מהם שירת כחייל צה"ל בבסיס. התביעה הוגשה לאחר שהנתבעים הורשעו, חלקם בדין פלילי וחלק בדין צבאי.

לאחרונה, פרסם פרקליט המדינה, שי ניצן, הנחיה חדשה המסדירה את מדיניות הענישה של התביעה הכללית בעבירות נשק. ההנחיה עוסקת בעבירות של החזקה, נשיאה וסחר בסוגי נשק שונים, ונקבע בה כי נקודת המוצא העונשית של התביעה בעבירת נשק צריכה לכלול דרישה למאסר בפועל לתקופה ממשית, אפילו אם מדובר בעבירה ראשונה.

עו"ד פנינית נוה, הממונה על התביעות היזומות בפרקליטות מחוז צפון, ציינה כי היא בטוחה שאכיפה אזרחית תסייע למיגור תופעת גניבת הנשקים והאמל"ח וכי התביעות האזרחיות שמוגשות, משלימות את האכיפה הפלילית, מייצרות הרתעה נוספת ומסייעות בהעברת מסר חד וברור כי המדינה תמצה את הדין עם גנבי וסוחרי נשק ואמל"ח ותשיב לקופה הציבורית את הנזקים וההתעשרות שלא כדין מכיסם הפרטי של העבריינים.

התביעות הוגשו בשיתוף פעולה עם חטיבת תביעות וביטוח במשרד הביטחון, הפרקליטות הצבאית ובליווי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה.