ניידת משטרת ליד בית כנסת בעיר ברמן, גרמניה
ניידת משטרת ליד בית כנסת בעיר ברמן, גרמניהצילום: רויטרס

סקר של איגוד הארגונים היהודיים באירופה ומרכז רבני אירופה מעלה כי למרות סידורי האבטחה המוגברים סביב מוסדות יהודיים באירופה, 70% מיהודי אירופה לא מתכוונים להגיע לבתי הכנסת בראש השנה ואף לא ביום כיפור.

הסקר שנערך בקרב מדגם מייצג של 700 קהילות בערי בירה וערי פריפריה בכל רחבי אירופה – מבריטניה במערב ועד לאוקראינה במזרח.

ממצאי הסקר מעלים כי כ–50% מהקהילות היהודיות ביבשת מדווחות על ירידה במספר היהודים החברים הפעילים בקהילה, כתוצאה ישירה מעלייה באנטישמיות.

רק כ–11% מהקהילות ברחבי אירופה מדווחות על עלייה בכמות החברים. 39% מהקהילות מדווחות כי אין שינוי במספר חברי הקהילה הרשומים.

מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, המכהן גם כמנכ"ל מרכז רבני אירופה, מציין כי 75% מהקהילות מדווחות על עירנות מוגברת של הממשלות השונות לסכנת הפגיעה ביהודים על רקע התגברות האנטישמיות מאז ראש השנה אשתקד.

לדבריו הרוב המוחלט של ראשי הקהילות מדווחים על הגברת אמצעי האבטחה והשיטור סביב בתי הספר היהודיים, בתי הכנסת ומוסדות אחרים של הקהילה.

"האתגר של רוב הקהילות היהודיות הוכפל בחודשים האחרונים", מספר הרב מרגולין. "מחד התגברות משמעותית של התנכלויות ליהודים יחידים, מוסדות וקהילות יהודים, בין היתר ע"י מהגרים ופליטים מוסלמים ומאידך - כתוצאה ממשבר הפליטים, ניכרת עלייה ממשית בכוחו של הימין הקיצוני ברחבי היבשת.

''כרגע מוקד השיח והפעילות שלהם מתמקד באיסלמופוביה, אך מעדויות הרבנים וראשי הקהילות עולה תמונה מדאיגה שמעלה חששות גדולים באשר להתגברות ניכרת של מגמות הלאומנות והקסנופוביה (שנאת זרים) גם כלפי יהודי אירופה", מוסיף.

הרב מרגולין קורא לאיחוד האירופי ולממשלות ביבשת להגביר את המאבק באנטישמיות, בין היתר באמצעות הוספת פרקי חינוך מתאימים לתוכניות הלימודים בבתי הספר.

לדבריו, ''לוחמה בטרור היא כמובן משימה חשובה להצלת חיים – אך אין בה כדי לפתור את הבעיה מן השורש. כל עוד לא יהיה מאמץ חינוכי ממוקד לביעור האנטישמיות, הבעיה לא תיפטר".