ממצאים שנחשפו: קרסים, משקולות, פעמון ועוד
ממצאים שנחשפו: קרסים, משקולות, פעמון ועודצילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

בני נוער תושבי אשקלון והסביבה שהועסקו על-ידי רשות העתיקות בחפירה ארכיאולוגית בעיר, חשפו לאחרונה מבנים ששימשו בעבר את תושבי המקום לטובת דיג בחופי הים התיכון.

החפירה נערכת בשטח עליו צפויה להיבנות שכונה חדשה בחלקה הצפוני של אשקלון. במסגרת פרויקט "ההנחלה", אותו מובילה רשות העתיקות במטרה לקרב את בני הנוער לעברם, עבדו עשרות נערים ונערות בעבודה מאתגרת ומרתקת, בחשיפת עברה של עיר החוף.

מנהלי החפירה פדריקו קוברין וחיים ממליה אמרו כי "שניים מהמבנים שחשפנו מסקרנים מאוד, ונראה כי שימשו כבית דייג וכמגדל תצפית - אולי מגדלור, המתוארכים לתקופה העות'מנית''.

לדבריהם, המגדל שכן בראש גבעה ומשקיף לחוף ולים התיכון. ''ממנו ניתן היה לאותת ולכוון ספינות שנעו בין הנמלים העתיקים באשקלון ובאשדוד- ים".

נחשף בית דייג מהתקופה העותמנית

קוברין מוסיף כי בית הדייג מחולק לשלושה חדרים, ונמצאו בו שלל ממצאים המעידים על השימוש שנעשה בו: קרסים ממתכת, עשרות משקולות עופרת, פעמון גדול מברונזה ואף עוגן מאבן. "פתחי המבנה סודרו מצפון, על מנת למנוע מהרוחות העזות ומסערות הים להיכנס. זו פעם ראשונה שנחשף באשקלון מבנה שניתן לייחס אותו בוודאות לענף הדייג".

קוברין מספר גם כי העבודה עם בני הנוער הייתה מאתגרת ומספקת במיוחד. ''בני הנוער השתתפו בחשיפת העבר של העיר שלהם, הם עבדו בחריצות ובמסירות, גילו התעניינות וסקרנות בממצאים, והיה תענוג לעבוד איתם".

בית הדייג ישומר, ישוחזר וישולב בפיתוח השכונה ורצועת החוף, לרווחת התושבים וליצירת זיקה ביניהם, לבין מי ששגרו ודגו כאן פעם.

בני נוער שעבדו בחפירות
בני נוער שעבדו בחפירותצילום: רשות העתיקות