חגואל בכנס פאן-אירופאי למאבק באנטישמיות

בעקבות השחתת האנדרטה לזכר שואת היהודים בהונגריה, נפגש סגן ראש הממשלה בהונגריה, זולט סמג'ן, עם סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, שנמצא בהונגריה כמוביל כנס ובתופעת ה-BDS, בנוכחות נציגים בכירים מ-16 מדינות באירופה.

האנדרטה, "The Living Memorial", הוקמה כאנדרטה אלטרנטיבית לזו השנויה במחלוקת שהקים הממשל ההונגרי באותו מקום, אשר הדגישה את אחריות הגרמנים לשואה והסיטה את תשומת הלב מאחריותו של העם ההונגרי.

האנדרטה האלטרנטיבית הוקמה במרץ 2014 על ידי פעילים ואזרחים הונגרים, כאקט מחאתי שמטרתו להמחיש היטב את גודל האסון ואת מעורבות העם ההונגרי בשואה. האנדרטה האלטרנטיבית הושחתה ב שבוע שעבר על ידי פעילים ניאו-נאצים, עקב הסתה של אתר אינטרנט ניאו-נאצי הרשום בארה"ב אך חשוד בהיותו מזוהה עם מפלגת היוביק ההונגרית, הידועה בדעותיה האנטישמיות.

בפגישתם, הבהיר סגן ראש הממשלה ההונגרי ליעקב חגואל כי יעשה כל שניתן להילחם בהשפעת מפלגת היוביק על האווירה בפרלמנט, וכן ובאנטישמיות ההולכת וגואה בהונגריה בשנים האחרונות. חגואל ציין בפניו את ההחמרה האמיתית דווקא באופי הפעילות האנטישמית, המקבלת היבט אלים במיוחד בשנים האחרונות.

יחד עם זאת, האווירה האנטישמית וחשש הקהילה היהודית בהונגריה, גורמים לכך שהדיווחים לרשויות על אירועי אנטישמיות מועטים במידה ניכרת לעומת המציאות.

סגן ראש הממשלה ההונגרי התחייב לשמור על קשר ישיר ותכוף עם הקהילה היהודית, והצהיר כי יילחם בכל שאת בכל היבט אנטישמי, ואף יפעל לרתימת גורמי ממשל בכירים נוספים באירופה להגנה על הקהילות היהודיות ולשימור אורח חייהן.

בכנס האירופאי למאבק באנטישמיות ובתנועת החרם (BDS) הוצגו תוצאות סקר חדש שערכה הוועדה למאבק באנטישמיות בהונגריה: 35% מן האוכלוסייה בהונגריה הינם אנטישמים, כאשר 23% מתוכם אנטישמים קיצוניים ו-12% הנותרים הינם אנטישמים 'מתונים'. מדובר באחוזים גבוהים יותר של אנטישמים מוצהרים לעומת השנה שעברה.

הכנס הינו חלק ממערך אסטרטגי מקיף וחובק עולם של ההסתדרות הציונית העולמית, הפועלת כל העת במטרה לחשוף אירועים אנטישמיים, להקנות לקהילות היהודיות ברחבי העולם כלים פרקטיים להתמודדות עם התופעה וליצור ביניהן קשרי פעילות משותפת.

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, אמר כי "אנו עוקבים אחר התפתחותו של האירוע האנטישמי החמור בהונגריה, וממשיכים לפעול למיגור האנטישמיות על ידי רתימת מנהיגים ומובילי דעה אירופאים ויצירת שיח המציג את ישראל באור חיובי.

''ניכר כי סגן ראש הממשלה ההונגרי קשוב לקהילה היהודית בארצו ונכון לדאוג לביטחונה- ואני מפציר בכל מנהיג אירופאי לנהוג כמותו", הוסיף חגואל.