מאהל המחאה למען עמונה - מול משרד ראש הממשלה
מאהל המחאה למען עמונה - מול משרד ראש הממשלהצילום: חזקי ברוך

אם הייתי יועץ התקשורת של מפלגת הבית היהודי הייתי מייעץ לחברי המפלגה לקחת את עצומת התמיכה של חברי הליכוד בעד חוק ההסדרה, להעתיק אותה מילה במילה, ולחתום עליה, כולם, בחתימות יפות ומסולסלות.

למה שלא יחתמו? לחתום עולה כסף? פתגם ערבי עתיק אומר "אין מכס על מילים". היו חותמים כל השמונה על העצומה והיו יוצאים צדיקים. למה לא? הרי גם הליכודניקים שחתמו על העצומה יודעים רובם שמדובר בנייר חסר ערך.

לכולם ברור שמרבית החותמים לא יצביעו ברגע האמת בעד הצעת החוק נגד עמדת ראש הממשלה, וגם אם הם כן היו מצביעים כך, בלי תמיכתו של ראש הממשלה אין לחוק אפילו אחוז אחד של סיכוי לעבור.

את האמת הפשוטה הזו יודעים כולם. לחוק ההסדרה אין ברגע הנוכחי שום סיכוי לעבור. בין אם כל חברי הכנסת של הבית היהודי יודיעו שהם יצביעו בעדו ובין אם לא. אגב, בכלל לא בטוח שגם איום בהפלת הממשלה יעזור כאן, כי פרישה של הבית היהודי מהממשלה על "קייס" כזה היא כמעט בבחינת הזמנת כבוד למפלגת העבודה להיכנס לממשלה. סיטואציה שמזמינה שלל תירוצים נפלאים מדוע על הרקע הזה חייבים להציל את נתניהו מקריסה.

בבית היהודי, כדאי לציין, לא נסוג איש מתמיכתו העקרונית בחוק ההסדרה. הדבר היחיד שאותו בכירי הבית היהודי אכן אמרו בתקופה האחרונה בשיחות סגורות אשר צוטטו בתקשורת, הוא שללא תמיכת ראש הממשלה לחוק אין שום סיכוי.

זו האמת, לחוק ברגע הנוכחי אין סיכוי. בליכוד יודעים את זה, בבית היהודי יודעים את זה, והאמת היא שגם בעמונה יודעים את זה. לכן כל הגורמים שגורל עמונה חשוב להם עושים בימים אלו מאמץ על לתפור באמצעות ועדת ההסדרה את מתווה "נכסי נפקדים", במטרה לאפשר לתושבי עמונה פתרון שאמנם איננו חף מבעיות אך הוא טוב מכל אופציה ריאלית אחרת. המאמצים הנעשים בכיוון הזה הם גדולים מאוד, והסיכוי שהם ישאו פרי כלל איננו מבוטל.

אם יש מישהו שאפשר לבוא אליו בטענות למה חוק ההסדרה לא מקודם - זהו ראש הממשלה נתניהו. ההתנפלות על אנשי הבית היהודי, שכל חטאם בנקודת הזמן הנוכחית הוא אמירת האמת, איננה ברורה כלל ועיקר. המתקפה על הבית היהודי משחקת היטב לידיו של נתניהו שמחכך את ידיו בהנאה. נתניהו מרוויח פעמיים: פעם אחת יוצא בעצמו מקו האש, ופעם שניה נהנה כמנהגו לראות את המגזר הדתי לאומי מסתכסך בתוך עצמו.