ערים לאופייה של המדינה
ערים לאופייה של המדינהצילום: דוברת מד"א

15 עובדי מגן דוד אדום ונציגים ממשרד הבריאות השתתפו השבוע בקורס ייחודי, בשיתוף הצלב האדום, להערכת צרכים באירועי אסון.

מגן דוד אדום כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל חייב להיות ערוך לאירועי אסון גדולים בקנה מידה נרחב שבו מדינת ישראל תזדקק לסיוע בינלאומי.

במסגרת הקורס, למדו המשתתפים ללקט את כל המידע המתרחש באירוע אסון, למפות את הנתונים ולנתב אותם כהלכה לארגוני הצלב האדום בעולם.

במד"א מסבירים כי סיוע בינלאומי מתבסס על עובדות ונתונים ולכן תיאום הסיוע הבינלאומי נתפס כפרויקט מורכב. אחת הבעיות שצופים באירוע אסון היא שרמת הטיפול הרפואי תרד באופן משמעותי משום שלא יהיו מספיק משאבים לטיפול. האתגרים הכי גדולים באירועי אסון גדולים הם לארגן את כל המידע הרב שצף בצורה ברורה ותמציתית שמתארת את כל התהליך.

"עלינו להגדיר אוכלוסיית יעד, מטרות, לוחות זמנים ועוד", מסבירים במד"א. ''בהתאם לכך אנו מתרגלים את אנשינו לבנות את התוכנית בהתאם לאירוע, לקחת הרבה נתונים ולארגן אותם בצורה שתאפשר לנו לפנות לתנועה הבינלאומית לקבלת סיוע במהירות מרבית".

פאנו סארריסטו, האחראי למענה הבריאות באירועי אסון בפדרציה הבינ"ל של הצלב האדום, אמר כי "הצלב האדום הבינלאומי מגיב בכל מקום בעולם בכדי להקל על סבלם של הנפגעים באירועי אסון. חלק מהמחויבות שלנו הוא לסייע לאגודות לאומיות כמגן דוד אדום להיות מוכנות טוב יותר לאירוע אסון במדינתן, או לסייע למדינות אחרות בהתרחש אסון".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כי "היתרון של מד"א הוא הכרות לעומק את דפוסי ההתנהגות של האוכלוסייה בישראל, דבר שאיש רפואה מחו"ל יתקשה להבין גם אם יהיה איש מקצוע מהטובים ביותר. ולכן התפיסה שאנחנו מובילים באסון בו נצטרך סיוע בינלאומי היא שצוותי מד"א הם אלו שינהלו את הסיוע ממקורות הצלב האדום ויכתיבו את ההתנהלות בשל ההווי המקומי שהוא חלק מאיתנו, שאנו חווים מדי יום ביומו ועל כך אנו ערים לאופייה של המדינה".