ברז מים
ברז מיםצילום: Thinkstock

החלפת מסנן בכל 6 חודשים או כל 2,000 ליטר שומרת על איכות המים ותקינות בר המים. את החלפת המסנן ניתן לבצע גם באופן עצמאי, אך רק לאחר קריאה מוקפדת של הנחיות היצרן והוראות הבטיחות.

אורך החיים של מסנן מים נקבע לפי היקף השימוש וכמות הליטרים שאותם הוא נדרש לסנן. את כמות הליטרים ניתן לבדוק ביחס לשימוש הממוצע, תוך התחשבות במקדם ביטחון. גם לביצועים המוצהרים המוגדרים על פי התקנים שאליהם הוסמך יש השפעה על העמידות שלו.

באופן עקרוני, המלצות היצרן הן על החלפה של המסנן כל 6 חודשים או כל 2,000 ליטר, המוקדם מביניהם. בנוסף, יש להביא בחשבון את הצורך בהחלפת נורת UV אחת לשנה. המלצות אלו יכולות להשתנות בדגמים ספציפיים של מתקני בר מים. ההמלצות אמורות להופיע בצורה ברורה בתוך חוברת ההוראות המצורפת לכל מתקן, או להיות רשומות על גבי החלק האחורי של המתקן עצמו.

למה מחליפים את המסנן?

אי החלפת מסנן בזמן עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים לבר המים ולפגוע באיכות המים עצמם. יש דגמי בר מים שבהם מוצג מונה זמן עד להחלפת מסנן או נורת UV, אך בכל מקרה כדאי להישאר ערניים לביצועי המתקן.

אינדיקציה נוספת לצורך בהחלפת מסנן היא הנחיה מיוחדת של משרד הבריאות. במקרה של הודעה ממשרד הבריאות או הרשויות המוסמכות בדבר מחדל תברואתי עירוני, שכונתי או מקומי, יש להרתיח את מי השתייה. רק לאחר שהוסר המחדל התברואתי ניתן לחזור לשימוש רגיל במתקן, אך מומלץ להחליף את המסנן לפני שעושים את זה.

במקביל, גם נורת UV שלא מוחלפת בזמן פוגעת באיכות המים. התפקיד של הנורה הוא לבצע טיהור למים על ידי הקטנת העומס הבקטריאלי ולפלוט קרינת UV מבוקרת. הקרינה משפיעה על ה-DNA של יצורים חיים ועל יכולת ההתרבות שלהם, מה שמשפר את טעם המים ואת ערכם התזונתי. המשך שימוש בנורת UV לא תקינה פוגע בבר המים ומקשה עליו לתפקד.

למה חשוב לקרוא את הנחיות היצרן?

אם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן להחליף את המסנן או הנורה, כדאי שתקראו את הנחיות היצרן. אלו ההנחיות שקובעות את הוראות הבטיחות בהתאם לסוג הדגם, שיטת הפעולה והמפרט הטכני. במידה ואין בידיכם את הנחיות היצרן המקוריות, נסו להשתמש במידע שמופיע באתרי האינטרנט הרשמיים. כמו כן, תמיד תוכלו להתייעץ עם אנשי מקצוע או להזמין טכנאי שיבצע את ההחלפה במקומכם.

בכל מקרה לא כדאי לוותר על החלפת המסנן והנורה לפי הנחיות היצרן. יש להיזהר בעיקר מהזזה של הבר ממקומו ולדאוג לחיבור תקין לחשמל. כדאי לנקוט כמובן בכל אמצעי הזהירות המתחייבים משימוש במכשיר חשמלי, אך בה בעת גם לזכור שמדובר על בר מים שמספק מים חמים בטמפרטורה גבוהה.