ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הערב (רביעי) במלון פאלאס בניו יורק עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. הפגישה נמשכה לדברי גורמים בשני הצדדים, קצת יותר מחצי שעה.

בתום הפגישה אמר גורם בכיר בממשל כי "הנשיא אובמה הביע דאגה חמורה מכך שלבנייה בהנחלויות ולכיבוש יש אפקט הרסני על פתרון שתי המדינות. ניכר היה שהשניים לא הסתירו את ההבדלים בין דעותיהם בעניינים הללו".

נתניהו אמר בפתח הפגישה, "אני רוצה להודות לכם על שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני הנרחב בין שתי המדינות שלנו. אינני חושב שאנשים מבינים עד כמה עמוק ורחב שיתוף הפעולה - ואני רוצה להודות לך אדוני הנשיא בשם כל עם ישראל".

הוא הודה לנשיא על הפגישות הקודמות ועל "ההזדמנות הגדולה ביותר לקדם שלום אפשרי. זו מטרה שאני ועם ישראל לעולם לא נוותר עליה", הבהיר נתניהו.

ראש הממשלה ציין כי "אין לישראל ידידה גדולה יותר מאשר ארצות הברית - ולארה"ב אין ידידה גדולה יותר משיראל. הברית שלנו, שנמשכת עשור אחרי עשור, נשיא אחרי נשיא, ללא קשר לשיוך המפלגתי מדברת בעד עצמו".

"אני רוצה שתדע ברק כי אתה תמיד יהיה אורח רצוי בישראל. שמעתי שאתה שחקן גולף מצוין ואתה מוזמן למשחק ליד הבית שלי בקיסריה", אמר נתניהו בחיוך.

הנשיא אובמה פתח דווקא בתפילה להחלמתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס אותו הגדיר, "ידיד גדול וגיבור ענק בהיסטוריה של ישראל".

הוא פנה לנתניהו ואמר כי "כמו שראש הממשלה נתניהו הזכיר, הקשר בין ארצות הברית וישראל הוא בלתי ניתן לניתוק. הוא מבוסס על ערכים משותפים, הכרה בכך שהמדינה היהודית של ישראל היא אחת מבעלות הברית החשובות ביותר שלנו".

"חשוב לשמור על הביטחון הלאומי של אמריקה כדי להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה". אובמה התייחס להסכם הסיוע החדש ואמר כי "הוא מאפשר לישראלים ודאות באיזור שבו חוסר הודאות שולט".

אובמה ציין כי בפגישה ידונו השניים באתגרים האזוריים וכמובן בעניין המו"מ המדיני. "אהיה מעוניין לשמוע מראש הממשלה את הערכתו לגבי המצב בתוך ישראל וביהודה ושומרון. אנחנו מודאגים מהמשך הבנייה ביהודה ושומרון וכולנו תקווה שנוכל להמשיך להיות שותפים טובים של ישראל".

"אני אמנם מסיים את תפקידי בעוד שלושה חודשים, אבל אני מקווה לשמוע איך ישראל רואה את השנים הקרובות - מה ההזדמנויות ומה האתגרים שיסייעו לנו להבטיח שנוכל לשמור על ישראל ולייצר שלום עם הפלסטינים שיענה על השאיפות שלהם".

צילומים: קובי גדעון, לע"מ