מהומה בכנס הבית היהודי בעמונהחזקי

מהומה בכנס החירום של סיעת הבית היהודי המתקיים הערב (רביעי) בעמונה בהשתתפות חברי הכנסת של המפלגה, מנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך ומנכ''ל האיחוד הלאומי אופיר סופר.

פעילים שהשתתפו בכנס וגם חלק קטן מהתושבים התפרצו לדברי חברי הכנסת שניסו להציג בכנס את מאמציהם ליצירת פתרון ליישוב.

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, אמר למשתתפים "היום בשיחה קצרה שהייתה לי עם שר הביטחון נאמר לי 'כל-כך הרבה שעות אתם משקיעים בעמונה ועדיין כועסים עליכם'. בחודשים האחרונים אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי למצוא כל דרך ובוודאי בדרך שהוצעה של נכסי נפקדים וזו דרך לא פשוטה.

''אנחנו משקיעים מאמצים גדולים, אני אומר לכם - אני לא מתייאש, באתי לכאן כי אני לא מיואש, כי אני מאמין שאנחנו יכולים למצוא פתרונות. עמונה יקרה לי", אמר הרב בן דהן.

בהמשך חשף סגן השר כי נבחן פתרון נוסף לסוגיית עמונה: "אני עדיין לא מיואש גם בנושא נכסי נפקדים, יש סיכוי גם למתווה של נכסי נפקדים ויש גם דרך נוספת שכרגע נבחנת. היום ישבנו למצוא דרך פתרון נוספת".

לגבי חוק ההסדרה אמר הרב בן דהן "אהיה הראשון שאשמח אם אפשר יהיה לממש אותו, אך אני חושש שלא בטוח שנצליח להעביר את חוק ההסדרה. הפלת הקואליציה היא החלטה של הסיעה כולה ולא של ח"כ בודד והיא מוצא, אולי, רק כשאין שום ברירה".

המשתתפים צעקו בתגובה לרב בן דהן - "אתם זורים חול בעיניים". כשבן דהן אמר שעמונה יקרה לו ולחבריו קראו לעברו כמה מן הפעילים "גם שרון אמר את זה". סגן השר החליט להפסיק את דבריו בעקבות הקריאות ואמר "אני למדתי שדרך ארץ קדמה לתורה".

ח"כ שולי מועלם, יו"ר הסיעה, פנתה לנוכחים והבהירה להם, "אתם יכולים לצעוק עלי, אבל לא בקריאות גנאי כלפי או כלפי חברי. בסוף, המטרה שלנו להסדיר את עמונה - ומה שיקרה פה ישליך על כלל ההתיישבות.

''מבחינתי המטרה היא לנהל מלחמה על עמונה. כשהגשתי את חוק ההסדרה, ידעתי שיהיו מתנגדים כולל ראש הממשלה - ולאט לאט ישתכנעו כולם. אנחנו לא מפסיקים לבדוק היתכנות של נכסי נפקדים ואם נצליח נשאיר את עמונה על ההר".

"יש פה אירוע לאומי והוא פוליטי ואינו משפטי", המשיכה מועלם ואמרה, "אני לא אגיד שאנחנו נפרוש מהממשלה. תהיה מלחמה של הבית היהודי על עמונה. הכי קל לומר שנפרוש מהממשלה, אבל זה לא מה שנכון לעשות. הכעס והתסכול ברורים אבל סיעת הבית היהודי עומדים מאחוריכם. זה קל להצביע נגד התקציב או לפרוש, אבל זאת לא הדרך".

מועלם הבהירה, "ממשלת ישראל לא תשרוד את פינוי עמונה.ראש הממשלה מבין שהדבר האחרון שהוא רוצה זה מראות של הרס בתי יהודים. שנגיע לרגע הזה יש הרבה דברים שניתן לעשות, אנחנו מדברים על מלחמה".

ח"כ מוטי יוגב הצהיר, "אני שותף של עמונה. אסור לנו לתת לעמונה לרדת מההר. מעולם לא הצלחנו כשהתפלגנו. אני לא יודע איזה דרך תצליח - ולכן חייבים ללכת בכל הדרכים. לא נצליח לבד. צריך את הרוב בכנסת ובממשלה. אני משוכנע שאם נפעל יחד גם בעוז וגם בענווה - עמונה תיהיה הדגל וסמל להמשך של התיישבות היהודית".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "מבחן המנהיגות הוא לקחת החלטות וסיכון בצומת, אבל חייבים לקחת סיכונים מחושבים. אנחנו באירוע פוליטי ולא מקצועי - ואסור לנו להיכנס למלכודת הזאת. השאלה שנמצאת היא מי מנהל את המדיניות - האם זה יריב אופנהיימר או אנחנו".

"חובתנו היא ליישם את המדיניות שלו", המשיך סמוטריץ', "הסדרת המאחזים חייבת להיות בחקיקה כי אין פתרון אחר. חוק ההסדרה נתפס בציבור כקריעת ים סוף, אבל הוא הכי קל. פוליטיקה זה משחק של כוח. נתניהו לא רוצה בחירות, ליברמן גם לא רוצה. כחלון מגרד את חמשת המנדטים. אם הבית היהודי יציב את החוק בתמורה לתקציב הוא יעבור".

דבריו של סמוטריץ' שוסעו בקריאות, "טוב מאוד שאתה אומר תקציב - תמורת ממשלה, אבל בנט ושקד לא אומרים את זה".

הוא המשיך ואמר כי "אף אחד לא רוצה ללכת לבחירות ולכן חוק ההסדרה יעבור. אנחנו חייבים להוביל את זה ולסחוף את כולם. אם נציב את הדרישה חד משמעית, יצטרפו אלינו כל השאר. כל הסיעה שלנו מחוייבת לעמונה. יש לנו ויכוחים על הדרך, והייתה לי שיחה ארוכה עם בנט. אין אחד מאיתנו שלא מחוייב להסדרת עמונה".

ראש המטה המאבק של עמונה אביחי בוארן אמר לחברי הבית היהודי, "היה כאן דיון בעמונה האם המכתב נגד בנט ושקד היה חריף מדי. את שניהם אני אוהב ומעריך. החלטנו שהאחריות הציבורית שלהם ושלנו מחייבת אמירה ברורה. שמעתי את כולכם. עמונה הולכת להיות המבחן של הבית היהודי. המחלה מתפרצת כל פעם במקום אחר, באולפנה בבית אל, במגרון. חתכנו איבר אבל הוא שולח גרורות שלא נותנות מנוח. לחתוך איבר מהגוף - זה לא אירוע מקומי. יש פה משבר הומניטרי ואף אחד לא מבין איך אנחנו נותנים לזה לקרות. הציבור ביו"ש נותן את עיניו בבית היהודי - אבל לא שמענו פה בשורה, תקווה או שינוי. לא שמענו לקיחת אחריות וזה כואב לנו".

חברי הכנסת יוגב וסמוטריץ' ענו לבוארון, "אתה לא בסדר. זה לא נכון שלא שמעת פה בשורה. אתה אומר דברים שאינם נכונים".

בוארון: מנהיגים צריכים לקחת אחריותערוץ 7