תפוח בדבש
תפוח בדבשפלאש 90

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור אומר בערוץ 7 שהסכמי יבוא הדבש שנחתמו לאחרונה הם דבר שבשגרה ולא צפוי מחסור של דבר לקראת ראש השנה.

"הצו שנחתם עכשיו על ידי שר האוצר ליבוא דבש מחו"ל הוא ל-2017, כל שנה אנחנו מייבאים דבש מחו"ל וזה שגרתי, לכן אני רוצה להרגיע שיש מספיק דבש לראש השנה ברשתות השיווק", אומר אבידור.

לדבריו מדינת ישראל לא יכולה לספק לבדה את הדבש לשוק המקומי, "אנחנו ארץ קטנה וצריכת הדבש הולכת וגדלה, יש גם בעיות בייצור הדבש כתוצאה מהאקלים השחון. בחורף שעבר הצפון קיבל מעט גשם לכן לא הייתה כמעט פריחה ואם אין פריחה אין צוף ואין דבש.

"יש גם את תופעה היעלמות הדבורים, תמותה של דבורים בכוורות. הסיבות לא ידועות - אחת מהן היא שינוי אקלים, היעדר מזון וגם מזיק שמתפשט בכל העולם ועושה שמות בכל הכוורות".

אבידור מסביר שהדבש מגיע מהאיחוד האירופי ודרום אמריקה ללא מכס בהתאם להסכמי הסחר. לדבריו מדינת ישראל אינה צרכנית גבוהה של דבש, "הצריכה היא 600 גרם לשנה לנפש, כשבמדינות אחרות זה יכול להגיע לקילו ואף יותר.

''עיקר הביקוש לדבש הוא כמובן בחגי תשרי, ארבעים אחוז מהצריכה השנתית, אבל יש גם פיקים בפסח ולאורך השנה בחורף, אנשים משתמשים בדבש להצטננויות וכאבים", מוסיף אבידור.