תפילות באומן
תפילות באומןצילום: פלאש 90

גם השנה, עשרות אלפי יהודים יגיעו להתפלל בראש השנה בקברו של רבי נחמן מברסלב באומן.

מאז שנבחר ראש ממשלה יהודי באוקראינה, ולדימיר גרויסמן, נהנים המגיעים לאומן מיחס משודרג של השלטונות.

אברהם חזין, ממנהלי אתר "אומן שלום", מספר לערוץ 7 על ההכנות, "בכל שנה יותר ויותר אנשים מגיעים לאומן לראש השנה, בשנה שעברה הגיעו לכאן 50 אלף יהודים, אבל גם במהלך כל השנה מגיעים לכאן מאות אלפים.

"בכל שבת רגילה יש כאן לפחות 500-600 מתפללים ועוד המון קבוצות שמגיעות לאומן בעיקר של נשים ובנות חילוניות כולל קבוצות של ערכים והידברות", מספר חזין.

לדבריו מאז שהתמנה ראש ממשלה יהודי, הכל נראה אחרת. "נפתחו כאן עשרות מלוניות מפוארות ומסעדות כשרות, זה הפך להיות מבחינת העיר אומן אתר תיירות. מאז שנבחר לראשות הממשלה ולדימיר גרויסמן שהוא יהודי, היחס השתנה לטובה ואנחנו יודעים שהוא יבוא לבקר באומן בשבוע של ראש השנה לכבוד חגיגות 400 שנה לאומן. הוא גם יבקר בציון".

חזין מציין שאומן כבר מזמן אינה נחלתם הבלעדית של חסידי ברסלב, "בראש השנה רק עשרים אחוז הם חסידי ברסלב, השאר זה מכל הזרמים, סתם אנשים שההגעה לכאן נותנת להם 'חיות' לכל השנה. יש כאן מלא חסידי סאטמר מויליאמסבורג, ליטאים רבים, וחסידי חב"ד שפתחו כאן בית כנסת מיוחד בנוסח חב"ד.

"כמובן גם הרבה כיפות סרוגות ונוער גבעות בהמוניהם. אנחנו צופים שהשנה יגיעו יותר מחמישים אלף איש".

לדבריו הרבנים אוסרים על נשים להגיע לציון בראש השנה, "יש תופעה שמגיעות נשים עם הבעלים לראש השנה, וכאן נוצרה בעיה כי במקום כזה צר שיש בו חמישים אלף איש, אם מסתובבות נשים זאת בעיה.

"לכן הרבנים קראו לכל הנשים שבאות לאומן להישאר בבית ולא להסתובב בחוץ. בכל השנה יש עזרת נשים אבל בראש השנה היא ממילא סגורה".

חזין מציין שמי שנרשם השנה מוקדם לטיסות לאומן הרוויח מאות דולרים, "כרגע טיסה לאומן הלוך חזור עולה 750 דולר לאדם, אבל לפני חודשיים היה מי שתרם שני מטוסים במחיר של 148 דולר. לאדם זה נגמר תוך יומיים. לגבי אוכל יש קבוצות שמתארגנות לבד ויש את ההכנסת אורחים של שיינר, שם המחיר מסובסד - 400 שקל לכל החג".